I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av DannePe
Om det står SKF på ett original kullager från Volvo betyder det inte att du får samma lager om du handlar direkt från SKF.
SKF får inte sälja samma lager med samma spec. som Volvos. Bättre eller sämre? Ja!

Samma gäller momentnyckeln, Biltema får sälja en bättre eller sämre men inte en till samma spec. som Kamasa.
Tillverkad i samma fabrik säger ingenting om kvalitén på produkten.
Användarvisningsbild
av vetten
Det tror jag inte på ?:-/
Vem skulle kolla OSV :-(O) i en Kinesisk eller annan pirattillverkarfabrik.
Dom bryr sej överhuvudtaget inte och behöver inte heller :-)-)
av Lövet
De får du gärna visa för jag är fortfarande rätt säker på att de är helt identiska. Detta eftersom det är dyrare för en OEM tillverkare att tillverka två olika (men snarlika) nycklar än att tillverka den bättre varianten hela tiden.
av Lövet
Sluta gärna citera hela ovanstående inlägg för övrigt. Tryck besvara istället.
Användarvisningsbild
av White
Blir ju i bland lättare att göra sig förstådd om man citerar om det är en massa inlägg! :wink:

Efter att ha tittat och jämfört en jäkla massa bilder på nätet så har jag upptäckt följande skillnader:
# "Huvudet" på Biltemanyckeln har mer rundade kanter överallt.
# Plasthuset på skaftet som håller glaset ovanför skalan är annorlunda formad i änden mot handtaget. (spetsigare på Biltemas)
# Flänsen mellan handtaget och den vridbara skalan är större och mer markerad på Biltemas nyckel.
# Handtaget på Biltemanyckeln är betydligt knottrígare än Kamasas.
# Ytbehandlingen är mattare på "huvudet" på Kamasanyckeln.

Nu vet man ju inte om det väsentliga skiljer, men kosmetiskt gör det i alla fall.
av Lövet
Bild
Bild

Jag blir lite förvirrad av länkningen tidigare. K2742 är en 50-350nm nyckel medans K2741 är en 30-210nm nyckel. Frågan är om det alltid är rätt bild som används på sidorna. På översta bilden står det inte ens Kamasa på nyckeln trots att det ska vara en enligt sajten. Likheterna mot Biltema nyckeln är fortfarande minst sagt stor...
av Lövet
Biltema nyckeln kan jag ta högupplösa bilder på eftersom jag har en i garaget. Kamasanyckeln kan jag inte hjälpa till med tyvärr.
B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]