Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JimmyK
Är det någon som vet hur man går tillväga för att byta halvljus lampan på vänster sida på en V70N 2005:a. Finns nästan ingen plats mellan luftfilterboxen och locket till lamphuset. Måste man ta bort luftfilterboxen för att komma åt? och hur gör man detta?

//Jimmy
Användarvisningsbild
av eccy243
De e trångt så in i h*lvete på -05 och nyare. Det gåååår om man har fingerfärdighet och små händer. Jag klarar de inte, med mina labbar. Jag måste ta bort strålkastaren. Tycker att de e enklare än att ta bort luftfilterboxen.
av jbl
Luftfilter boxen sitter med en typ av plastpluppar som man måste trycka ihop. Kan inte storleken på hylsan man behöver men tror det antingen en 8 eller 10mm som man trycker över plast pluppen för att samtidigt dra i boxen så att en kant frigörs.
Tror det är på fyra ställen man behöver komma åt.

Jag bävar för att behöva byta lampor fram på min XC70-03. Trångt är bara förnamnet.
Användarvisningsbild
av Loner
Men 03:an har ju gamla glasen, och där är det enkelt, har du xenon på den?

05 och nyare är trångt som satan däremot...

/L
av jbl
Ja jag har xenon, fortfarande enkelt med xenon?

Tycker det ser mycket trångt ut.
Användarvisningsbild
av Loner
jbl skrev:Ja jag har xenon, fortfarande enkelt med xenon?

Tycker det ser mycket trångt ut.
Har ingen erfarenhet (än), mina xenon ligger i källaren :(

Men jag tror inte det skall vara speciellt trångt, trångheten kom 05...

/L
JimmyK skrev:Är det någon som vet hur man går tillväga för att byta halvljus lampan på vänster sida på en V70N 2005:a. Finns nästan ingen plats mellan luftfilterboxen och locket till lamphuset. Måste man ta bort luftfilterboxen för att komma åt? och hur gör man detta?

//Jimmy
Ta bort luftfilterhuset, bara rycka till uppåt så släpper låsningen
av jbl
Ahh det låter bra i mina öron. Tycker att det skulle vara för jobbigt att behöva plocka bort fronten bara för att kunna byta en lampa.

Sen så tycker jag att detta med Xenon är snyggt men det är den enda fördelen tycker jag. Mörkerkörning med halvljus xenon känns som om man inte ser nåt. Rätt obehagligt speciellt när man kommer ifrån heljuset till halvljus. Hade jag fått välja så hade jag tagit vanliga lampor istället som inte har så starkt ljusutbyte framför bilen. Det känns som om det endast lyser nån meter framför bilen.

Så deppa inte allt för mycket över att du har xenonen i förrådet.
Användarvisningsbild
av Loner
jbl skrev:Ahh det låter bra i mina öron. Tycker att det skulle vara för jobbigt att behöva plocka bort fronten bara för att kunna byta en lampa.
Mmm, dom som gillar trångt kan prova att byta positionslampan i Xenon 05-> innefrån motorutrymmet :twisted:
Sen så tycker jag att detta med Xenon är snyggt men det är den enda fördelen tycker jag. Mörkerkörning med halvljus xenon känns som om man inte ser nåt.
Jag tycker tvärtom, jag tycker inte jag ser nått med detta gula-aktiga halogen ljus.
Så deppa inte allt för mycket över att du har xenonen i förrådet.
Deppar mest för jag aldrig får tid/lokal att fixa ett byte.

/L
av JimmyK
eccy243 skrev:De e trångt så in i h*lvete på -05 och nyare. Det gåååår om man har fingerfärdighet och små händer. Jag klarar de inte, med mina labbar. Jag måste ta bort strålkastaren. Tycker att de e enklare än att ta bort luftfilterboxen.
Hur svårt är det att ta bort strålkastaren? vad behöver lossas? är det verkligen lättare än att lossa filterboxen.

//Jimmy
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]