Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
Har ägt diverse Volvos under de senaste 5 åren och upplever att reservdelspriserna framförallt hos Volvo stigit kraftigt i pris senaste året.
Naturligtvis så spelar konjuktur, valutan, efterfrågan och råvarupriser stor roll i hur priser sätts.

Är det någon mer än jag som reagerar på detta eller har jag bara råkat fråga på de delar som har blivit dyrare?
Ringde och kollade idag med Volvo vad en ny larmsiren kostade till en V70 och bara sirénen kostar 1995:- och larmsatsen 2195:-.
Priset för ett år sedan var fritt från minnet sirén 1650:- och larmsatsen där sirenen ingår 1350:- (?).
Nu vill dom ha 2600:- för att byta skiten så det gör ju att det i mitt fall inte blir lönsamt att byta själv.

Jag är helt med på att att alla företag måste tjäna pengar och att den servicen som jag fått hos Bilia (riktigt bra) kostar den med.
Blir bara lite fundersam över den prisökningen jag upplevt, kanske finns den bara i mitt lilla huvud...
av Andis
Känner igen vad trådskaparen skriver. Priserna på det mesta utom elektronik går upp i stadig takt.

Men lönerna dom har stannat eller till och med på väg neråt i vissa branscher.

Med vänlig hälsning,
Andis
av zillen
allt i samhället har väl ökat bra mycket mer än vad lönerna har ökat.

satt för ett tag sen och jämförde priser i nya biltema katalogen med en biltema katalog från 2006/2007. tex ett kromat rör som kostade då 99:- kostar idag 139:- ganska precis en 40% i ökning.
Användarvisningsbild
av sthlm
Lucif3r skrev:"Det var bättre förr" :roll:
Det var inte bättre förr, det är sämre nu :wink:

Kollade med Volvo idag vad ett oljebyte (inte spolning) av automatlådan skulle kosta och fick svaret ca 3050:-.
Jag gissar att dom gör det bra mycket snabbare än när jag bytte själv på min 850 och det gick snabbt.
Kollegans byte av strålkastare xenon klarglas på en V70 -07 gick på 12000:- för en sida.
av Andis
sthlm skrev:
Lucif3r skrev:"Det var bättre förr" :roll:
Kollegans byte av strålkastare xenon klarglas på en V70 -07 gick på 12000:- för en sida.
12000 !!!! För att byta en strålkastare. Det är ju inte klokt, vad kan det vara som är så mycket dyrare än en vanlig strålkastare bara för att det är zenon?

Skulle inte betalat det helt enkelt, hade byggt om den till vanlig eller importerat delarna.

Kolla faktiskt upp pris på just lysen till en 07 V70 för några år sen. När en polare beklaga sig över att hans var matta gula i plasten och såg illa ut samt stenskott på dom. Har för mig att vi hamnade på ca 8000 kr för båda var ju en del pengar det med men ändå. Sluta med att han byte till en V70 R med friska lyktor på. Så vi fick inte chansen att testa dessa lysena från utlandet.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av sthlm
Som jag fattat det så går det inte att köpa strålkastaren utan ballast utan den levereras endast komplett.
Ballasten till xenon går dock att byta som reservdel för en nätt liten slant.
Det är en tjänstebil så det diskuterades nog inget pris innan den lämnades in. Glaset krossat så måste ju bytas hur som.
Det kanske är så att det är just tjänstebilsmarknaden man suger ut pengarna från då många företag kör Volvo?
En bekant som kikade på bil har Volvo, BMW och VW på sitt jobb som rullar som tjänstebilar och han hävdar att deras Volvos har högst totalkostnad efter 3 år.
Användarvisningsbild
av Nexus
Tycker volvo har billiga delar jämfört med vissa andra märken. Audi har extrema priser på vissa delar . Termostat till en A6-04 ca 480:- En liten sprayburk närmare 400:-
Lackstift till en ford-99 190:- :shock: Spray burk 390:-

En glädjande sak ha en äldre volvo är ju niceprice. 2200:- för kamremsbyte ink material är ju rätt pris :D
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]