Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Håller på och kopplar in ett nytt framsystem i min bil, närmare bestämt Hertz HSK 165..
Delningsfiltret som följer med är ju rätt stort.. Min första tanke var att placera det så nära högtalaren som möjligt, alltså i
dörren.. Men verkar inte vara rekommenderat att placera det i dörren.. Så min fråga är;
Var placerar ni era delningsfilter i bilen? Drar ni nya kablar till högtalarna eller jackar ni in er på befintliga kablar?
Behöver alla tips jag kan få, vill gärna bli klar med ljudbygget så fort som möjligt :P

Kör förövrigt med en Pioneer 2400BT som HU.

Tack på förhand!
Fartdåre skrev:Brukar placera filtren under instrumentpanelen. Sitter de i dörren kan de lossna efter ett tag.
Du skall absolut dra nya kablar. Org kablar är inget annat än en billig nödlösning.
Ah okej, tack för det! Då blir det att plocka ner hela stereoinstallationen igen då :P :D

Vilka kablar bör man använda när jag nu drar nya? Jag köpte ju en iso-adapter så att det bara var att plugga in stereon o köra..
Så lätt fick det inte vara alltså ;)
Lätt får det aldrig va... :wink:

Org kabel är en tunn grovtrådig strömkabel och är inte avsedd att förmedla ljud. Billig på rulle...

2.5 mm2 till filtret och 1.5 mm2 från filtret till högtalarna brukar räcka fint.
Använder själv Supra Classic kabel både hemma och i bilen.
http://www.fynda.se/produkt/supra-classic-2,5-mm2/1775/
Fartdåre skrev:Lätt får det aldrig va... :wink:

Org kabel är en tunn grovtrådig strömkabel och är inte avsedd att förmedla ljud. Billig på rulle...

2.5 mm2 till filtret och 1.5 mm2 från filtret till högtalarna brukar räcka fint.
Använder själv Supra Classic kabel både hemma och i bilen.
http://www.fynda.se/produkt/supra-classic-2,5-mm2/1775/
Perfa! Då vet jag vad jag har att göra imorgon ;)
Skönt att vara sysselsatt på semestern hehe :)

Antar att man får riva ner en del för att komma åt att dra kabel?

Nu när jag ändå är igång och frågar.. Om jag nu river ner stereon igen så tänkte jag att jag passar på att dra lågnivåkablar till bagaget samtidigt ifall jag vill koppla in ett slutsteg och baslåda, alt driva hatthyllan med ett slutsteg.. Var drar jag bäst och/eller enklast lågnivåkabeln från stereon till bagaget? I min S60 är det ju så smidigt att batteriet sitter i bagaget, så den dragningen blir ju oerhört enkel, men lågnivån är ju en annan femma..
Kan va ganska lätt att dra kablar till dörrarna. Det är oftast svårast att få kablarna igenom gummigenomföringen till dörren.
Ett bra tips är att ta en tunn, hård kabel och peta igenom först och sen tejpa på högtalarkabeln på den
och dra igenom. Går det väldigt trögt så spreja lite vatten/diskmedel på kablarna så går det lättare.

I de flesta bilar ligger det en grov kabelhärva längs med tröskeln på någon sida. Lägg signalkabeln på motsatt
sida. Dels slipper du risk för störningar sen brukar det va gott om plats också.
Oftast behöver man bara lossa tröskellisterna och peta ner kabeln under mattan.
Glöm inte att dra remotekabeln också...!
Fartdåre skrev:Kan va ganska lätt att dra kablar till dörrarna. Det är oftast svårast att få kablarna igenom gummigenomföringen till dörren.
Ett bra tips är att ta en tunn, hård kabel och peta igenom först och sen tejpa på högtalarkabeln på den
och dra igenom. Går det väldigt trögt så spreja lite vatten/diskmedel på kablarna så går det lättare.

I de flesta bilar ligger det en grov kabelhärva längs med tröskeln på någon sida. Lägg signalkabeln på motsatt
sida. Dels slipper
du risk för störningar sen brukar det va gott om plats också.

Oftast behöver man bara lossa tröskellisterna och peta ner kabeln under mattan.
Glöm inte att dra remotekabeln också...!
Jaha nästa idiotfråga till dig fartdåre: ( eller vem som helst som känner sig manad)

Nu har jag meckat ner hela stereon, handskfack o hela kittet för att komma åt ordentligt.. Dragit kabel från stereon
fram till dörren, men sen tar det stopp.. Det enda som går in i dörren är ju en kontakt.. Med andra ord; hur drar jag ny kabel
genom detta? Hur gör alla? Det här känns ju oerhört bökigt att få ordning på, eller? Har inte en susning hur jag ska få igenom 2x1,5mm
kabel till dörren? Please, help me snarast innan jag får psykbryt :P
Jag gjorde till slut följande lösning;

Delningsfiltrena är placerade bakom/under handskfacket. Jag drog en ny högtalarkabel ut till varje dörr, genom att stifta upp dessa i originalkontakten. På så sätt blir det inga problem om man eventuellt behöver hänga av dörrarna nån gång. Dessa högtalarkablar är kopplade
till midbasen.

Diskanterna placerade jag precis bredvid baserna i dörren, genom att borra upp adaptern med en hålsåg. Jag har vinklade högtalargaller i min bil, vilket gör att lyssningspostionen blir bra. I värre volvo-original-system antar jag att mellanregistret sitter här? I min bil var det bara plast där, som det bara var att borra upp.. Eftersom kontakten ut till dörren bara hade 3 stift lediga fick jag jacka in mig på originalkablaget för diskanterna, vilket jag tycker är en helt ok lösning.

SÅ summa summarum; Midbasarna fick nya högtalarkablar och diskanterna använder originalkablagets kabel (ej original diskantkabel, då den verkar ha ett motstånd på sig och mina diskanter är ju kopplade till mina delningsfilter inne i bilen).

Bra lösning som även gör att man kan komma åt delningsfiltrena och justera dessa inifrån bilen, istället för att behöva lyfta bort dörrsidorna och göra detta. Fanns typ ingen plats i dörrsidorna att placera dom heller..

Dock tog det en del tid att genomföra detta, då jag aldrig dragit någon ny kabel i S60 förut så lite surprise-moment stötte man ju på hela tiden vilket innebar lite extra tid. Nu är även lågnivåkabel dragen från stereon så att jag senare kan koppla på ett slutsteg. Det går även enkelt att koppla in framhögtalarna till slutsteget då man i så fall bara byter ut kabeln in till delningsfiltret (som kommer direkt från stereon) till slutstegets kabel. Perfa! :)

(Tänkte att jag skriver ner detta ifall någon annan tänkte göra samma resa..)
230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har

Motorbyte Volvo 240

Jag har gjort ett ""hittepå" […]

Fel centerhögtalare?

Felbyggda Volvo är inte så ovanligt , b[…]

Kan ta bild sen när jag kommer hem. Känn[…]