Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gsson
jonasuppling skrev:Då ringde Bilia nyss och sa att det är sot i EGR-ventilen som dom byter imorgon och uppdaterar mjukvaran. Får väl se om det håller. Nån mer som hade bytt EGR-ventilen? Fått tillbaka problemet?
EGR-ventil bytt -check.

Problemet kom åter efter några dagar. Besvikelsen likaså... :/ Uppdatering av mjukvara dock ej gjord.
av mati
jonasuppling skrev: Kan jag kräva lånebil om bilen blir kvar några dagar? Har ju garanti kvar.
Vet inte. Troligen inte. Men jag har alltid fått låna någons bil. Det hänger väl ihop med att min granne jobbar där. För det mesta så får jag hans bil de dagarna min är på verkstan. (Rätt ofta på sistone). Men det har också förekommit att jag fick Johnnys bil under tiden. Fråga bara. I den punkten är de väldigt generösa tycker jag.
av mati
jonasuppling skrev:Då ringde Bilia nyss och sa att det är sot i EGR-ventilen som dom byter imorgon och uppdaterar mjukvaran. Får väl se om det håller. Nån mer som hade bytt EGR-ventilen? Fått tillbaka problemet?
Det är just det jag säger. Skiten sotar för mycket och det är det som är felet. Att EGRen lägger av är bara ett följdfel. Det stämmer väl överens med mitt tjat om att partikelfiltret rensas alldeles för ofta.
Det är bara avvakta och se om den mirakulösa nya mjukvaran får bukt på problemet. Annars kommer problemet tillbaka så snart den nya EGRen också är igensotad. Det är precis det jag upplever just nu. Ska se om jag kan få en mjukvaruuppdatering under veckan.
av jonasuppling
Så nu har jag hämtat bilen med ny egr, rengjort spjäll och ny mjukvara. Bilen går som en dröm! Så här bra gick den inte ens när jag köpte den. Hoppas det håller nu bara :)
av mati
jonasuppling skrev:Så nu har jag hämtat bilen med ny egr, rengjort spjäll och ny mjukvara. Bilen går som en dröm! Så här bra gick den inte ens när jag köpte den. Hoppas det håller nu bara :)
Hade samma upplevelse efter EGR-bytet. Den gick hur bra som helst i ungefär två-tre veckor, sen började den gå sämre igen. Jag fick ingen ny mjukvara, så om ni inte får någon försämring efter ett tag då vet vi att det krävs en mjukvaruuppdatering utöver EGRen. Håll tummarna.
Borde inte Volvo meddela oss att det finns en fix? Åtminstone vi som har varit inne med detta problem. Jag menar, det kostar ju i princip ingenting utöver den lilla tid det tar att ladda in en ny programvara. Eller så vet de inte säkert att det verkligen löser problemet.
av jonasuppling
mati skrev:
jonasuppling skrev:Så nu har jag hämtat bilen med ny egr, rengjort spjäll och ny mjukvara. Bilen går som en dröm! Så här bra gick den inte ens när jag köpte den. Hoppas det håller nu bara :)
Hade samma upplevelse efter EGR-bytet. Den gick hur bra som helst i ungefär två-tre veckor, sen började den gå sämre igen. Jag fick ingen ny mjukvara, så om ni inte får någon försämring efter ett tag då vet vi att det krävs en mjukvaruuppdatering utöver EGRen. Håll tummarna.
Borde inte Volvo meddela oss att det finns en fix? Åtminstone vi som har varit inne med detta problem. Jag menar, det kostar ju i princip ingenting utöver den lilla tid det tar att ladda in en ny programvara. Eller så vet de inte säkert att det verkligen löser problemet.
Usch då. Ja hoppas mjukvaran gör så att det håller då. Än så länge går bilen riktigt bra. Återkommer om den börjar krångla igen
av dst02
Imorgon är det dags för mig att få ny programvara å de som behövs för att få bilen å gå som den ska, hur har de gått för er senaste tiden me bilarna?
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 30
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.