Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hedman123
hejsan ny medlem men har läst många inlägg på detta forum innan då jag har ägt 3 volvo bilar innan....
inläggen här har varit till stor hjälp...

har nu införskafffat mej en volvo v70 awd 2,4T årsmodell 01-02 den har gått 20,000mil och jag gav 18,000kr
vad tycker ni om priset jag gav?
vill poängtera att kända fel på den är att när man kört ett tag när växellådan blir varm så slår den in växlarna speciellt 3an men ändast när den blir varm,, B4 locket är bytat men oljan är aldrig bytad,
innan köpet så läste jag alla inlägg jag kunnat hitta här på forumet om v70 automat.
så jag tänkte med det som grund borde jag kunna fixa till bilen och gå med en relativ vinst då jag gav så lite för den..

svara gärna vad ni tycker om mitt köp samt vad ni kan tro det är för fel på lådan jag ska börja med att byta olja och spola den.. samt koppla in vida och släcka felkoderna..
av Andis
Låter som du har gjort en kanon affär mycket bil för dom pengarna. Om nu bilen är i normalt skick.

Lådan tror jag blir bra efter en olje service och Nollstälning av lådan. Min vart guld i lådan efter det, vart som ny renoverad. Tyvärr håller dom på och avråder från att göra det på en del Volvo verkstäder. Vet inte varför? Men min polare höll dom på och skrämde upp rejält att den skulle bli dålig och kanske gå sönder och så vidare. Men även han säger att den blev guld efter olje service och nollstälning av automaten.

Berätta hur din blev efter.

Med vänlig hälsning,
Andis
av hedman123
okey nu har jag haft bilen inne på oljebyte och nollställning av lådan ,
den växlar mjukare och går mycket mjukare!...MEN efter ca 30min stads körning så börjar den att slå in växlarna igen.
men kan det vara så att det är 4x4 som slår??? NÅGON kunnig som vet? eller kan det ha något med kopplingen att göra?
för det känns inte som det skulle vara lådan längre.. det känns mer som att när den blir varm att den slirar på kopplingen och inte kopplar i och ur ordentligt mellan växlingarna..

någon som kan inflikna på detta..
Användarvisningsbild
av Perc
En automatlåda har ingen koppling.

En automatlåda "skapar en växel" genom att hålla fast en utvald del av planetväxeln, dvs den gigantiska drevsalladen inuti lådan. Greppa olika delar av planetväxeln så får du olika utväxlingsförhållanden eftersom energin tar annan väg. Dessa "bromsband" fungerar väl ungefär som en koppling på så vis att det är friktionsmaterial som med hjälp av oljans egenskaper ska bromsa ner med kontrollerat slir tills den får grepp, och på så vis skapa en mjuk växling. Då en automatlåda "slirar" så är det för att bromsbanden av olika orsaker inte orkar hålla fast planetväxeln.
av hedman123
har nu hittat och åtgärdat felet! det var ventilhus i lådan enligt automatikservice i halmstad detta är nu bytt och har kört bilen i lite över 1h och den har inte slagit i växlarna anmärkningsvärt.
automatikservice tog 14000kr för att byta ventilhus och olja i lådan samt programring och byte av motorfäste

20mil vintertid, om du kör lungt, Varfö[…]

Vet de som lägger tidningspapper under gummim[…]

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]