Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrMupp
Jaha, då har jag fått ett måndagsex alltså. Kul.

Min Saab 9-5 som jag köpte ny 2007 drog vänster. Det tog 6 verkstadsbesök innan de fick ordning på skiten. Sen pajade ACC efter något år. 3 besök. Kul med svenska kvalitetsbilar, not!
av MrMupp
Nu har jag ringt en annan serviceverkstad/återförsäljare. De vidhöll samma sak att knappen är att jämställa med startläget på en nyckelstartad bil. Det räcker alltså inte med ett dutt utan man bör hålla in knappen i någon sekund för att motorn ska starta. När motorn startat släpper man knappen.

Därför blir jag osäker vem som har rätt här?
av nicke37
På en äldre V70II (jag har en 08) är det väl normalt att man håller inne ett tag. Inte några sekunder, kanske bara en,
men är man allt för snabb så startar den inte. Ett "dutt" blir bara startläge s a s.

Min startar alltid omedelbart - dvs: det låter inte alls som på äldre bilar då startmotorn gnetade på ett tag.
Trycker in, omedelbar start, men om man släpper för snabbt kan den dö av.

Även i 25 minus utan värmare har det funkat precis som vanligt. Det är dock ingen diesel, utan etanol.
Senast redigerad av 1 nicke37, redigerad totalt 0 gånger.
av dst02
Inte ens min krånglande DRIVe 2011 har haft problem med att startas nångång, inte ens genomkall å 18 minus.
Fått iordning på bilen?
av corzair
nu vet jag inte om du har manuell eller automat men på den manuella så trycker man på knappen en gång utan att trycka ner kopplingen så går tändningen igång, men vill man starta så är det bara att trycka ner kopplingen så startat åkbäket, självklart så kan du starta direkt utan att först sätta på tändning. åk till återförsäljaren och testa att starta en annan bil så ser du ju ganska fort vad det är som är rätt.
av V70d3lkpg
Tråkigt med problem redan i bilhallen!!
På min D3 163 s/s -12 med automat startar motorn efter att man tryckt ned bromsen och ett kort dutt på knappen.
Är det kallt ute tar det någon sekund innan startmotorn startar.
Kort dutt utan broms ger "radioläge" och långt tryck utan broms ger tändningsläge.
Användarvisningsbild
av Bosa
Man tycker att det borde stå mer utförligt i instruktionsboken om det är två lägen på knappen.
1. Placera fjärrnyckeln i startlåset och tryck in den till dess ändläge. Observera att om bilen är utrustad med Alkolås, måste ett utandningsprov först godkännas innan motorn kan startas – se sidan 109.
2. Håll kopplingspedalen nedtryckt helt1. (För bilar med automatisk växellåda – Tryck på bromspedalen.)
3. Tryck på START/STOP ENGINE-knappen och släpp den sedan.
OBS
För bilar med dieselmotor kan en viss fördröjning uppstå innan motorstart påbörjas – under tiden visar displayen Motor
Förvärmer.
Startmotorn arbetar tills motorn startar eller tills dess överhettningsskydd bryter.
VIKTIGT
Om motorn inte startat efter 3 försök – vänta 3 minuter innan ett nytt försök påbörjas.
Startförmågan ökar om startbatteriet får återhämta sig.
Samt sektionen om nyckellägen.
Att välja nyckelläge/nivå
Nyckelläge 0
• Lås upp bilen – därmed är bilens elsystem på nivå 0.
Nyckelläge I
• Med fjärrnyckeln helt intryckt i startlåset1 – Tryck kort på START/STOP ENGINE.
OBS
För att nå nivå I eller II utan motorstart – tryck inte ned broms-/kopplingspedalen när dessa nyckellägen ska väljas.
Nyckelläge II
• Med fjärrnyckeln helt intryckt i startlåset1 – Gör ett långt2 tryck på START/STOP ENGINE. Tillbaka till nyckelläge 0
• För att återgå till nyckelläge 0 från läge II och I – Tryck kort på START/STOP ENGINE."
Användarvisningsbild
av apersson850
Låter som skitprat bara.

Min diesel är också sådan att man bara trycker till kort på knappen, med foten på bromsen (automatlåda), så sköter den ev. förvärmning om det behövs (lampa lyser under tiden) och sen startar den själv.

Det är bara om den inte vill igång som instruktionsboken påstår att man kan hålla knappen intryckt för att få startmotorn att gå en längre tid. Kan ev. behövas om det kommit luft i bränslesystemet. Med lite tur, envishet och bra batteri kan det lufta ur sig själv, men då kan man få gneta ett tag.
av mattish
Var tvungen att filma. Ber om ursäkt för att den är upp och ner, men man ser ändå.
Första gången är utan broms och ett kort tryck. Andra gången är utan broms och långt tryck. tredje gången är med broms och ett kort tryck (det är så här det ska funka) och fjärde gången är med broms och ett långt tryck( händer samma som tredje gången..)
[youtube]w8zClja77qo[/youtube]
av MrMupp
Nu har jag hittat en procedur som verkar fungera.

1. När jag kommer till bilen stoppar jag in startnyckeln fullt in.
2. Direkt därpå duttar jag på den berömda knappen. Då tänds panelen och det kommer något medelande om parkeringsvärme eller något annat skumt.
3. Sen när jag knäppt säkerhetsbälte, hållt nere bromsen och kopplat ur, så trycker jag igen tills jag är säker på att motorn spinner, dvs 1-2 sekunder.

Av 3 starter senaste turen till golfbanan klickade den endast på start två, dvs den startade men tjuvdog sen.

Sammanlagt väsentligt fler moment än en vanlig nyckelstart. Ett i sanning totalt misslyckat system får man väl säga.

Sen har en annan detalj börjat irritera. Radion stängs inte av att man drar ut nyckeln som på "vanliga" bilar. Nej det är dörren som styr det. Så om man maxat volymen under färd får man vackert sitta och lyssna på discodunket tills man fått upp dörren. Kanske är en inställning i någon av menyerna?

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]