Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lgbergh
Bilen vill inte gå på tomgången utan tjuvstannar hela tiden när motorn är kall, efter ett par kvarter går den hur bra som helst. Upplever att den drar för mycket bränsle också. Förslag på vad som kan vara fel önskas! Tyvärr får jag inte ut några felkoder, verkar inte fungera då jag inte ens kan nollställa servicelampan.
Följ det som står i denna länk för att ta ut felkoder.

http://www.motorforum.nu/showthread.php?p=14776

Kontrollera att luft och vakuumslangar är hela. Använd startgas för felsökning, spruta runt slangarna samt spjäjjhus och insug, om motorvarvet går upp har du hittat en läcka. Kan även vara att tomgångsluftventilen (tomgångsmotorn) fungerar dåligt eller är i behov av rengöring. Kan tyckas vara en konstig fråga men fungerar tempmätaren i instumentpanelen?

Mvh GK
av Lgbergh
Nu kan jag läsa ut felkoderna, fick löda om kabeln till proben:-S Fick kod 122 i A7, tempgivarfel. Kan detta vara problemet tror ni? År det givaren som sitter under 3:an?
Lgbergh skrev:Nu kan jag läsa ut felkoderna, fick löda om kabeln till proben:-S Fick kod 122 i A7, tempgivarfel. Kan detta vara problemet tror ni? År det givaren som sitter under 3:an?
Det som är intressant är vad som finns i uttagen A2 och A6. I och för sig är inte den koden du fick fram i A7 helt ointressant för den rör ju instrumentet, skall jag tyda det som att du har problem med tempinstrumentet?

Tempgivaren servar både system och tempsnstrumentet och sitter i termostathuset.

Det vore även bra att veta vad du har för motor och om du har turbo. Det är viktigt att du svarar på det som frågas för att vi skall kunna hjälpa dig.

Mvh GK
av Lgbergh
I A2 var det inga koder (111) och i A6 finns inget stift för att kunna plocka ut koder?!?!
Har en 2,5 liters 10v med motor kod B5252s vad gäller turbo modell så har jag inte koll på det ännu....

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]