Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Martiin
Hej! Har lite problem med min Volvo 850 -97 GLT.
När jag bromsar så vibrerar och låter det från bromsarna (bak tror jag). Bromsarna fungerar för övrigt som dom ska, men jag börjar tröttna på detta ljud. Min teori är att en kolv har tryckt mer än den andra så bromsskivan har blivit ojämn eller fått repor.

Någon som vet vad som är fel? Måste jag byta bromsok+skiva+belägg för att få ordning på det här problemet?
av Kena
Martiin skrev:Hej! Har lite problem med min Volvo 850 -97 GLT.
När jag bromsar så vibrerar och låter det från bromsarna (bak tror jag). Bromsarna fungerar för övrigt som dom ska, men jag börjar tröttna på detta ljud. Min teori är att en kolv har tryckt mer än den andra så bromsskivan har blivit ojämn eller fått repor.

Någon som vet vad som är fel? Måste jag byta bromsok+skiva+belägg för att få ordning på det här problemet?
Av någon anledning så har någon eller några av bromsskivorna slagit sej. Ett enkelt test för att kolla vilken av dem det är kan du göra genom att plocka bort däcken en och en. Om du sedan tar typ en liten mejsel och håller mot oket så att spetsen på mejseln precis nuddar skivan. Sedan snurrar du skivan. Har mejseln samma avstånd till skivan hela varvet så är den okej. Kolla också baksidan på skivorna så de inte är rostiga. Varierar avståndet mellan mejselspetsen och skivan så har den slagit sej. Testet är inte 100 men har du tur så hittar du den/de felande.
Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]

Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]