Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Guligan skrev:Ser att du som jag kör en 2,5 FT. Jag som kör manuell hör aldrig det ljudet, men om jag kör kollegans 2,5 FT automat så hör även jag ett ljud strax efter avfärd. Det låter som en elmotor som går en sekund eller så. Antar att det är detta som Poseidon beskriver?
Precis det är något sånt ljud jag hör.
Användarvisningsbild
av Guligan
apersson850 skrev:Det är inget problem, det ingår i ABS-systemets självtest efter start.
Men då borde väl ljudet höras även på manuellt växlade bilar?
av JohnB
Jag har ett liknande ljud på min S60 man och det var samma ljud på den V70 man jag hade innan. Det ljud jag menar hörs precis när man gasar iväg lagom tills det är dags att lägga i 2:an. Låter troligt att det är någon form av bromsdiagnos. Jag har alltid undrat vad det var men nu har jag kanske fått förklaringen. Ljudet finns däremot inte i C30in.

/John
Användarvisningsbild
av apersson850
Det beror alltså inte på vilken växellåda man har, utan på vilken variant av bromssystem som Volvo stoppat in i bilen. Ljudet hörs vid en viss fart, ofta runt 30 km/h, så det kan mycket väl inträffa på tvåans växel. Det är ventiler och hydraulpump till ABS som provkörs.

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]