Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har en 740 gl, årsmod 87 med b230f motor.
Häromdagen när jag åkte till jobbet så tvärdog bilen på ca. 1 sek. för att sedan hoppa igång igen, inget mer med det. Efter detta så verkade bilen mer svårstartad men den gick som vanligt tills igår. Då vägrade den starta, jag kollade efter glapp på bränslepumparna men det verkade som om de fungerade. Tändspole och fördelare är jag nästan helt hundra på att de fungerar, (bilen borde väl fortf. bluddra innan den dör då?)

Skulle det kunna vara bränslepumpsrelät som gett upp?
Tacksam för alla svar !

MVH
Senast redigerad av 1 Iwar, redigerad totalt 0 gånger.
Hur beter den sig när du vrider om nyckel?

(Ett alternativ att kolla är styrboxen för bränslet. Detta kan nog några tycka verkar långsökt. Men har varit med om 3 boxar som gått sönder det senaste året i olika 740 -90:or. Senast var i lördags.)
Börja med att kolla om den startar på startgas. ta loss en vakuumslang från spjällhuset, spruta in startgas och sen sätter du dit vakuumslangen igen varpå du gär startförsök.
Om motorn fortfarande inte startar kan det vara Hallgivaren som gett upp.

Mvh GK
Upptäckte igår att jag inte har någon gnista när den har dött heller, och troligtvis ingen soppa fram.
Det som är knepigt är att ibland går den, ibland inte, och när den går går den en stund och dör sedan tvärt.
Jag har kollat runt lite på nätet och vad jag förstått så skulle det kunna vara tändmodulen? Eller hallgivaren (byter man hela fördelaren om den är trasig? )

När man vrider om nyckeln så verkar den som vanligt, bara att det verkar som någon elektronisk spärr som vägrar släppa signal så att tändningen går igång..

Jag tycker det verkar knepigt att den bara ''pang'' tvärdör och inget bluddrande alls utan bara reagerar som om man vrider om nyckeln..

Tackar för era svar hittills! Snällt med folk som vill hjälpa en relativt okunnig! :)
Hallgivaren byts separat. Rekommenderar att du skaffar en mekhandbok typ Haynes eller Auto infos, Själv föredrar jag autoinfos. Bägge böckerna finns hos lafri.se, Haynes finns på många ställen typ Skruvat, Biltema eller Mekonomen.

Mvh GK
Om du lyckas få dit en annan fördelare utan strul så är ju det lättast men å andra sidan kan du ju "komma ur askan i elden" om du har otur och får tag på en fördelare i taskigt skick och kanske med samma fel.

Mvh GK
Okej, tack för svaret! :)

skroten där jag bor har semesterstängt nu, så var och kollade på bilia efter hallgivare, detta kalas ska isåfall gå på 900:-. Då tänkte jag kolla, finns det något sätt så man helt säkert vet att det är hallgivaren det är fel på? Innan jag ber dem beställa hem en...

Mvh
Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]