Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thomg
#667216
Någon som vet om Volvo sålde jubileumsbilen från -77 med original taklucka? :?: Håller på att göra i ordning en sådan och funderar ev på att byta tak till ett med original taklucka. Men är lite osäker, bilen är ju inte så vanlig, och frågan är ju a om man ska renovera strikt original, eller tillåta vissa mindre förändringar. Det viktiga för mig är att alla tillbehör ska vara Volvo original. / thomg
av Amarace
#667234
Om du byter till taklucka är den inte original, inte originaltillbehör heller iomed att den då inte stämmer med typkoden som säger att den inte ska ha taklucka. Själv har jag haft två Jubileum och ingen hade taklucka, tror faktiskt inte den fanns med taklucka, men det kanske fanns.

Men jag tycker du kan sätta dit det om du själv vill ha det, men räkna med att för en riktig originalfantast så tappar den ju värde.

Tyvärr så hade ju inte Jubileumsmodellen nån egen typkod, utan den går som en vanlig 244DL på typkoden.
Användarvisningsbild
av Hygglo
#667388
Nu blev det intressant!
Jag har själv haft ett takbyte i tankarna för att få taklucka. Är det svårt som 17 att göra ett sånt ingrepp? Eller är det bara å kapa i överkant / underkant på stolparna?? Hur gör man?
av thomg
#669555
Att typkoden inte stämmer när man byter tak vet jag, fast jag tycker inte att det gör något. Har självklart tänkt lacka bilen i originalfärg och be någon reklamfirma fixa nya stripes, läste i Klassiker om en som gjort det.
Jag har tidigare låtit byta tak på en 142a, det var inte så lätt att hitta ett tak med taklucka till en tvådörrars. Lämnade in den på AMU center, nuvarande Lernia. De tog bara en tusenlapp, fast det var förstår för ca 25 år sedan... Minns att de sa att man bör kapa stolparna långt ner. Det gäller att mäta noggrant så att rutorna passar...
av Amarace
#669666
Om du ska vara riktigt seriös så behåller du ju skalet/ramen för taket och bara byter själva takplåten som sitter punktad i dropplisterna och rutramarna samnt i hörnen på A och C-stolpe, då spelar det ingne roll om det är 2 eller 4-dörrars. Och Inpassning är ju lätt då man inte behöver bry sig om dörrarna o så iomed att dörröppningarna är rätt.

Och om man ska göra enligt "fusk"metoden att bara kapa stolparna tycker jag det är enklast att kapa B-stolparna längst upp där det redan är en svetsskarv, och A och C(D) stolparna nån dm ner. Och tänk på att öppna upp så att det svetsas med samma hållfasthet som om det inte vore svetsat,
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]