Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kowzikow
Halloj!
Har ett tag haft problem med att det försvinner kylarvätska från min 740 91'a. Det har nyligen börjat läcka mer och mer och nu försvinner nästan hela innehåller varje 60 mil eller så. Det är en stor pöl under bilen i garaget men jag har svårt att hitta varifrån det kan läcka. Ser inte att det är blött någonstans och den läcker inte medans bilen bara står.
Jag kikade runt lite och såg att det var som en vit smörja som hade kommit ut ur själva kylaren. Se bild.
Bild
När jag kollar haynes verkstadshandbok så kan detta vara ett tecken på kristalliserad kylarvätska som läcker ut.
Jag är ingen bilexpert men får på känn att kylaren behöver bytas då? Vattenpumpen byttes för ett par år sen så det borde ju inte vara den.

Tacksam för svar!
av kowzikow
Ok ja jag hade isåfall tänkt byta den själv. Den är inte automat så den som finns på biltema kostar 900 spänn. Man vill ju gärna vara säker på att det är detta som är felet dock så man inte slänger pengarna i sjön men allt pekar som sagt på detta?
Användarvisningsbild
av emwtur
det brukar antingen vara anslutningsrören som går av eller plåtkanten som håller ihop sidorna med kyldelen i mitten som rostar.
Mitt tips är att det inte är någon större idé att leta efter bra begagnad kylare.

kolla bara att måtten stämmer med din kylare - finns flera olika storlekar.
av osla
är naligt att det läker kring gavlarna eftersom dom är i plast, som det ser ut som att det gör på din kylare. men även anslutningarna brukar läka eller gå av så ska du köpa en beggad så ska du ta en kylare från dom äldre 240isarna eftersom dom har plåt kylare, alltså 75-80 kanske?
av kowzikow
Jahopp då har jag köpt en ny kylare från biltema och bytt den men blev tvungen att pausa för att de gamla skruvarna som satt i till fläktkåpan inte passade i den nya kylaren. Får försöka inskaffa nya då och be för att de passar.
Sen undrar jag varför elkontakten saknas i min nya kylare? Ska jag flytta över den gamla till den nya på något sätt, fattar inte, det ser helt tomt ut på den nya kylaren.
Bifogar bild:

Bild

Är de där gamla elkablarna som satt i förut onödiga nu eller vad?

Sen lossnade den några slags mörka gummidelar som höll till någonstans i botten av den gamla kylaren men jag hann inte se hur de satt, någon som vet vad jag ska ha de till?

Bild
Användarvisningsbild
av erikn
Ser ju ut som en plugg att skruva ur, men det är rätt svårt att se på bild.
av kowzikow
erikn skrev:Ser ju ut som en plugg att skruva ur, men det är rätt svårt att se på bild.
Tack Erik : ) Efter att ha kollat runt lite så verkar det vara en termokontakt och det borde ju absolut gå att skruva ur på något sätt, vill vara försiktig å inte ta i med våld bara.
av kowzikow
Blir så där härligt förbannad som man kan bli när jag inte får ur termokontakten. Själva elkontakt ytan me de 2 piggarna går att snurra på men själva metallgrejen som den sitter fast går inte att röra. Tips?
av kowzikow
jahopp, fick ur termokontakten efter många svordomar... Sen var det att få in den igen i den nya kylaren vilket visade sig vara ett ännu större helvete.Stört omöjligt, vet inte om det är biltemas kylare som är aningen feldimensionerad eller om det bara är för jag är nybörjare. Efter lite klippandes fick jag typ in den så den satt hyfsat tätt. Blev glad, fyllde på vatten och glykol, kör motorn lite och märker att det börjar läcka från termokontakthelvetet :evil: Just nu ringer jag verkstaden, för jag ger upp.

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]