...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
I.H.P skrev:
White skrev:...Då ska inte han i SUVen leka privatambulans! :wink:
+1
White skrev:...med tanke på antaler som ligger och trycker en i röven på vägarna menar jag.
Hellre givare än tagare :roll: (Sorry, kunde inte låta bli den smashbollen)
//Björn
Haha! Jag såg hur det såg ut när jag skrivit, så var tvungen att lägga till "på vägarna". :lol:
Personligen är jag ju en som håller mig till angiven hastighet med ett påslag på c:a 10%, jag leker inte polis och håller rimligt åt sidan, med rimligt menas att jag går inte ut på vägrenen om skymd kurva finns framför mig. Jag ökar dock inte hastigheten för att göra andra nöjda. Folk får köra som dom vill så länge dom inte kör på mig. :mrgreen:

Mvh GK
I.H.P skrev:
llesrof skrev:Du kanske skulle stannat mitt på vägen och sedan gått ut och frågat vad han ville?...
...och fått reda på att han höll på att köra sin svårt sjuka släkting/granne/kollega till sjukhus.
Lek inte privatpoliser!
//Björn
Mm, det var bland annat därför jag tillade "bäst att låta bli sånt" vilket du inte tog med när du citerade mig.
av HiTek
- När dem placerar brunnar mitt i vägen, gärna flera efter varandra (går inte kanske att placera dem någon annanstans, men ändå drygt!)

- Potthål som inte lagas och när Svevia väl gör det så lagar dem dem på 5 minuter så man kan ta en tidigare lunch för att potthålet efter någon dag är tillbaka i samma värdelösa skick som innan.

- Folk som stannar mil framför nästa bil vid rödljusen.

- Folk som inte sprider ut sig vid korsningar där två filer går rakt fram för att underlätta och inte bilda onödiga köer, men senare någon kilometer går åt olika håll.

- Folk som inte gasar i uppförsbacken vid ev. svacka då dem håller kvar pedalen i samma läge som när det var rakt fram och nerför. Exempel på det är Tingstadstunneln i Göteborg. Och på grund av att man inte gasar igen för att kompensera när det går uppåt så blir det låånga köer eftersom alla kommer ikapp och "trycks ihop" då farten plötsligt sänks.

- Folk som inte blinkar i rondellerna (Ja alla har olika uppfattningar om det, men blinka runt och ut så blir det lättare)

- När man står vid ett rödljus och iaktar den bakom som kommer och bromsar, men som samtidigt tittar ner på exempel mobil eller radio och man börjar bli måttligt nervös om denna personen kommer att dunka i min bil lätt eller hårdare.

- Folk som parkerar bredvid en fast man har ställt sig längre bort och det finns många parkeringsplatser att välja på.

- Folk som trycker i vänsterfil helt i onödan även på 70-sträckor i stan för att sedan ändå lägga sig till höger när dem kunnat ligga i högerfilen hela tiden.

- Folk som ligger i mitten filen i onödan på 90-sträckor där det är trefiligt.

Det var väl allt man hade för idag! 8)
- Folk som vid rödljus tar tillfället för en vilopaus. Ur med växeln, hasa ned lite på stolen, spana förstrött på människor eller byggnader runtomkring. När det sedan blir grönt, så skall hela ritualen tas om igen baklänges: sätta sig upprätt, hitta växelspaken, lägga i växel och fundera på åt vilket håll det nu var man skulle åka...
En iakttagelse som jag gjort är att de som stressar mest mella trafiklysena är också dom som verkar vara upptagna med allt annat än att hålla uppsikt på det dom borde, alltså att köra bil. Det är många gånger dom som har svårt att komma iväg när det slår om till grönt. Det irriterar mig.

Mvh GK
Att köra ut medvetet i en korsningen när ljuset är på väg upp till rött fast man ser att man inte kommer över och kommer att få stanna mitt i korsningen och blockera korsande trafik.

Att ha en bil så nära bakom att man inte ser framlyktorna (..själv ligger man 10-15 km/h över gällande hastighet).

MVH
/Fredrik
Användarvisningsbild
av C.W.
Att dem som inte gasar på när dem kör om på en 2-1 väg så endast de hinner om det omkörda fordonet och andra får lägga sig bakom och vänta på nästa 1-2 väg.

Att man börjar blinka först när man är i själva svängen?! Varför gör dem så. Jag förstår ju redan att du svängt. :roll:
C.W. skrev:Att dem som inte gasar på när dem kör om på en 2-1 väg så endast de hinner om det omkörda fordonet och andra får lägga sig bakom och vänta på nästa 1-2 väg.

Att man börjar blinka först när man är i själva svängen?! Varför gör dem så. Jag förstår ju redan att du svängt. :roll:
Håller fultl och fast med dig när det gäller folks ovilja eller oförmåga att använda körriktningsvisare på fel sätt eller inte alls. Men å andra sidan så är det ju inte så lätt när dom ar nallen i ena handen, en latte i den andra och styr med knät :mrgreen:

I fallet med "gasandet håller jag inte med dig om jag förstått ditt inlägg rätt. Att kräva av en bilist att han vid omkörning skall överskrida hastighetsgränsen är inte OK. Själv löser jag det där genom att helt enkelt ge tusan i att köra om i de fall min marschhastighet skiljer sig marginellt från framförvarandes och jag har bilar bakom mig som indikerar att dom vill köra om.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av C.W.
nja, det gäller ju en 2-1 väg, dvs en väg med mitträcke där det växelvis är en eller två körbanor i samma riktning.
E4:an norr om Gävle t.ex.
Dessa brukar vara mellan 1-2,5 km långa och har 110 som hastighetsbegränsning.
Kommer man då ikapp ett husvangsekipage eller lastbil i högerfilen men med en bil framför som blockerar vänsterfilen kan det bli rent livsfarligt.
Hur då då? Jo. Varningskylten för att den tvåfiliga vägen blir enfilig sitter 400 meter innan filerna går ihop och ett otäckt vajerräcke tar vid. Om bilen framför inte tänker på andra medtrafikanter utan kör om i 'sakta mak' är det stor risk att tvingas tvärbromsa i omkörningsfilen med de konsekkvenser det kan ge för andra trafikanter.
Ett alternativ är ju att vänta tills en bil kört om, bedöma läget och omkörningssträckan och först därefter påbörja omkörningen. (igen, det är en tvåfilig motorled (2-1 väg) vi pratar om här). Har aldrig sett någon göra på detta viset. :)
  • 1
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 552

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]