Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
Perc skrev:
wohlfie skrev:Nu läser jag lite mer på inköpts pappret och det står Bi-xenon ljus
Vad menas med just Bi-Xenon ljud är det att man bara har det på hel ljus?
och vanlig lampa på halv ljus?
Eller heter det bara så när man har xenon ljus?
Det finns väl ingen riktigt exakt definition på bi-xenon, men i volvos fall innebär det att du har xenon på halvljuset. Då du slår till helljus fäller halvljuslampan upp sig (om jag minns rätt) och så tänds det en halogenare som hjälp.
Enligt Volvo som är bi-xenon att man har det på både halv och hel.
Och xenon är bara på ena.
Vad jag kan se så har jag det på båda.. och det står även i pappret när jag köpte bilen.

De bort utveckla lite mer om rengöring. Hört att högspolning kan strula en del med..
Borde finns strålkastare som är none stick:)
Men kanske om 20år vi ser något bättre och nytt.
Användarvisningsbild
av Perc
wohlfie skrev:Enligt Volvo som är bi-xenon att man har det på både halv och hel.
Och xenon är bara på ena.
Vad jag kan se så har jag det på båda.. och det står även i pappret när jag köpte bilen.
Det finns som sagt många kombinationer. Vanligast är xenon på halvljuset och halogen på helljuset. I vissa fall fälls halvljuset upp samtidigt som helljuslampan tänds. Om jag inte minns helt fel nu så är det så på alla P2-bilar, utom möjligtvis på dom som har adaptivt kurvljus. Nån sån bil har jag inte fingrat på själv så jag vet inte hur det fungerar, men troligtvis är det precis likadant där också.

Vissa bilar, oftast nya fina tyska bilar, har ingen separat helljuslampa alls utan man får nöja sig med att halvljuset "fälls upp". Resultatet blir oftast ungefär lika bra helljus som en VW-bubbla med 6-voltssystem.

Orsaken till att inga bilar har en separat xenonlampa för helljuset är att dom behöver tid på sig för att tändas, och är alltså olämpligt att blinka med. Dessutom slits dom av att man blinkar. Sen kan det ju förstås hända att tidigare ägare har monterat ett xenonkitt i helljuset på din bil. Det skulle inte alls förvåna mig, det är en vanlig modifikation som jag själv troligen kommer att göra i höst om jag inte monterar extraljus istället.
Användarvisningsbild
av hollan
på v70n är det bi-xenon på alla modeller när du skiftar till heljus så höjs reflektorn i xenon strålkastaren där av bi=2 det många kallar heljus är en hjälp strålkastare även kallad fjärrljus på usa marknaden har man inte detta fjärrljus utan där sitter en drl lampa på typ 21w och på dessa är där skitkass heljus jämfört med europa strålkastarna
av wohlfie
hollan skrev:på v70n är det bi-xenon på alla modeller när du skiftar till heljus så höjs reflektorn i xenon strålkastaren där av bi=2 det många kallar heljus är en hjälp strålkastare även kallad fjärrljus på usa marknaden har man inte detta fjärrljus utan där sitter en drl lampa på typ 21w och på dessa är där skitkass heljus jämfört med europa strålkastarna
Kan nog vara så men iallefall så lysser det bra när det funkar:)
Så är inte missnöjd trist att det ska kosta så här mycket för lite små saker...
Men hade jag haft nyare bil med högspolning så hade väll de kunna strula med.
Den dagen biltillverkarna gör prickfria bilar. finns jag nog inte kvar längre, hehe
av wohlfie
så där gick igenom sin årliga kontroll.. Men köpte ju motor och armar nytt så bör väll hålla ett tag nu.. Bara se till att på vintern inte överbelasta dessa om de fryser.

Dock så gnällde han på Höger ljus stog lite lågt.
Frågan är måste jag lämna in för att få det fixat?
Eller kan man skruva upp själv på något sätt?
Läste någon stans att data boxen ska känna av läge. men om jag höjer den lite kanske funkar ändå?

För mig det är någon vit plast skruv på motorn till lyset., eller är jag ute och cyklar helt?
Användarvisningsbild
av Perc
"Måste jag lämna in för att få det fixat" är som sagt ett vitt begrepp. Vissa tycker att torkarbladsbyte är svårt och lämnar in bilen för det. Andra byter växellåda hemma på uppfarten.

Jag har halogenljus, pre-facelift. Ställskruven för sidled är i vit plast och sitter ovanpå lyktinsatsen, ute i hörnet vid blinkersen. Du kommer åt den med kvarttums mejselskaft och 7mm(?) hylsa genom ett litet hål i huvlåsbalken. Höjdjusteringen sitter på ställmotorn.

Jag har ingen vidare erfarenhet av volvos xenonstrålkastare men jag utgår från att det ser ut ungefär som på halogenbilar. Att det finns elektronisk höjdreglering spelar ingen roll, det ska ändå finnas inställningsskruvar för både sidled och höjdled och har inget med automatik eller elektronik att göra. Ställskruven för höjden är till för att ställa in utgångsläget, dvs halvljusets vinkel med ställmotorn i högsta läget och olastad bil. Då du fått det rätt kommer den automatiska nivåregleringen att fungera rätt också.

Jag bytte till nya strålkastare i höstas och ställde in dem på en mörk, övergiven och framför allt RAK grusväg ute i skogen. Jag slog på helljuset, la en handduk över den ena strålkastaren och justerade den andra tills det lyste rakt ner längs vägen. Sen upprepade jag samma med den andra. Lite mörkerkörning och efterjustering krävdes innan jag fick en helljusbild som jag upplevde som okej, med tillräckligt bra bredd och utan mörk fläck i mitten. När helljuset är bra är förstås halvljuset bra också, det är ju samma ställskruv för båda två. Jag besiktade förra veckan utan klagomål på inställningen. :)
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
wohlfie skrev:så där gick igenom sin årliga kontroll.. Men köpte ju motor och armar nytt så bör väll hålla ett tag nu.. Bara se till att på vintern inte överbelasta dessa om de fryser.

Dock så gnällde han på Höger ljus stog lite lågt.
Frågan är måste jag lämna in för att få det fixat?
Eller kan man skruva upp själv på något sätt?
Läste någon stans att data boxen ska känna av läge. men om jag höjer den lite kanske funkar ändå?

För mig det är någon vit plast skruv på motorn till lyset., eller är jag ute och cyklar helt?

Inga problem att ställa in med justerskruven!
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]