Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
ast skrev:Nae det är väl bara och göra om kontakten. Men går den igång automatiskt när strömmen går på eller behöver man trycka på laddaren varje gång.?
Ctek laddate behåller inställningen så länge den är ikopplad till batteriet, så den börjar ladda direkt när den får nätström.
av ast
Ok ah det e ju riktig fint. Ctek har ju lite mer att välja på med?
Finns det någon ctek som har typ starthjälp i också. Hade vart fint och ha det via nätström i så fall. Har sett att det står Supply på en del ctek men det kanske inte räcker för en start ä.
av JohnB
Tror inte det finns någon Ctek med uttalad starthjälp. Däremot om du väljer någon av de större modellerna som mxs 10 eller 25 så behöver den ju inte vara inkopplad mer än kanske 20-30 minuter för att fixa nog med ström för att klara ett startförsök. Enligt specen för mxs25 så laddar den upp ett batteri på 100ah till 80% på 3 timmar vilket borde innebära att ett vanligt bilbatteri på 60-80ah borde få tillräckligt med ström för ett startförsök på 15-30 minuter om man råkat glömma lyset på eller liknande. Själv har jag en mxs 5 polar som funkar fint. Nackdelen är att det tar runt 15-20 timmar att ladda upp ett batteri på 80ah till 100% om det är tomt men som underhålllsladdare funkar den kanon och är speciellt framtagen för laddning i temperaturer ned mot -30. Mitt råd är att köpa så kraftig laddare du har råd med då man aldrig kan ha för mycket effekt :D . Cteks laddare är ju datorstyrda så även om du skaffar den effektstarkaste klarar den av att ladda små batterier till mopeder, gräsklippare och liknande.

/John B
av ast
Ok jag har kollat lite på mxs10. Inte denn värsta men ändå skaplig laddatröm på 10A. Inte heller så våldsamt dyr. Har dock inte tittat närmare på specen.
av JohnB
Jo jag har funderat på att köpa en sådan också för att minska laddtiden om man har ett större batteri som är kraftigt urladdat. Om jag har förstått det rätt så fungerar Supplyfunktionen så att den kopplar bort styrningen av laddströmmen och skickar ut 13,6v och 10A (för mxs10, för mxs25 så är det 13,6V och 25A) och är främst till för att ha laddaren som strömförsörjning. Jag har sett att mekonomen ibland har kampanjer på dessa ctekladdare så när det är en sådan nästa gång ska jag nog skaffa en mxs10 eller 25.

/John
av DannePe
Ett bra riktvärde för val av batteriladdare är batteriets Ah/10.
En för låg laddström skadar batteriet, bättre att "överdriva" lite än att snåla på strömmen.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag köpte nyss den här: http://www.clasohlson.com/se/Batterilad ... r363763000
Tänkte att det borde ju vara något man köper sällan så jag gav en slant extra för att den skulle vara lite bättre.. plus att jag med husvagn kan behöva ladda större batterier än 90AH som var gränsen på den mindre modellen.
Användarvisningsbild
av Nexus
Den där såg ju vettigare ut. Som sagt man köper ju bar< en gång så kan nog hosta upp 1000 då :P
Någon med flera alternativ?
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]