- tis 31 jul 2012, 16:32
#666995
Jag har en V40 T4 -98 som jag fick kamremshaveri på.
Bilen har gått 30.000mil utan några större bekymmer och men när jag skulle ta en vänsterkurva och upp för en backe så tvärstannade den.. och visade sig vara att kamremmen rasat.
Nu funderar jag innan jag börjar riva för mycket.. Går det att slänga på en ny kamrem och göra en komptest? Och på det viset se hur motorn mår? Är det lönt?
Jag körde inte över 2000varv utan från stillastående till att jag började gasa lite försiktigt till att den gick av. Har hört att 16ventilare brukar ta skada när det händer.
Har någon annan varit med om samma sak eller har tips? Vill ju helst ha igång den igen innan vintern dra igång så man slipper stå ute i minusgrader och skruva.
Tack på förhand,
Kroffe
Bilen har gått 30.000mil utan några större bekymmer och men när jag skulle ta en vänsterkurva och upp för en backe så tvärstannade den.. och visade sig vara att kamremmen rasat.
Nu funderar jag innan jag börjar riva för mycket.. Går det att slänga på en ny kamrem och göra en komptest? Och på det viset se hur motorn mår? Är det lönt?
Jag körde inte över 2000varv utan från stillastående till att jag började gasa lite försiktigt till att den gick av. Har hört att 16ventilare brukar ta skada när det händer.
Har någon annan varit med om samma sak eller har tips? Vill ju helst ha igång den igen innan vintern dra igång så man slipper stå ute i minusgrader och skruva.
Tack på förhand,
Kroffe