Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kanske en dum fråga men är det Instant Traction på min V70 D5 awd -09 också eller är det bara på XC? Min är manuell.
Gen 4 verkar det iallafall vara om man kikar under bilen.
Jag misstänker att det kan skilja mellan olika exemplar av Haldex inom samma generation och bilmodell. En kompis har en Skoda Superb 4x4 manell som enligt honom har gen5.
Den uppvisar samma egenskaper som min.
Han är iallafall nöjd trots att han kommer från Quattro och drar båt
Voffeljärn skrev:Kanske en dum fråga men är det Instant Traction på min V70 D5 awd -09 också eller är det bara på XC? Min är manuell.
Jag misstänker att det kan skilja mellan olika exemplar av Haldex inom samma generation och bilmodell. En kompis har en Skoda Superb 4x4 manell som enligt honom har gen5.
Nåt gen 5 har han nog inte. Skoda har inte gått över till det ännu vad jag vet iaf. Det skulle möjligtvis vara om det är en 2013..
I broschyrer för MY13 så anges Instant Traction som en funktion som finns i AWD-systemet, vilket inte betyder så mycket om nu funktionen är borta då säljmaterial innehåller friskrivningar för tekniska förändringar.
mattish skrev:
Voffeljärn skrev:Kanske en dum fråga men är det Instant Traction på min V70 D5 awd -09 också eller är det bara på XC? Min är manuell.
Nåt gen 5 har han nog inte. Skoda har inte gått över till det ännu vad jag vet iaf. Det skulle möjligtvis vara om det är en 2013..
Men han var rätt så säker på sin sak och han brukar lusläsa allt tekniskt innan han handlar.
Ska kolla upp det.
Voffeljärn skrev:.
Det säger ju inte så mycket eftersom det kan vara haldexkoppling i en Audi också. Quattro är enbart ett varumärke. Audimodeller med tvärställd motor har haldexkoppling.
Eh... har V70II D5 AWD överhuvudtaget funnits manuell...?/PH
llesrof skrev:
Voffeljärn skrev:.
Det säger ju inte så mycket eftersom det kan vara haldexkoppling i en Audi också. Quattro är enbart ett varumärke. Audimodeller med tvärställd motor har haldexkoppling.
Ja men han hade en A6 2,7 Bi-turbo med Torsen-diff. Ifjol drog han loss en V70 ur ett dike uppför en brant backe och tvärs genom en snödriva. Vill nog hävda att den fyrhjulsdriften är vassare än Haldex. Men det fanns andra nackdelar med den bilen.

Jo min är manuell iallafall. Annars hade jag inte köpt den
Voffeljärn skrev:

Ja men han hade en A6 2,7 Bi-turbo med Torsen-diff. Ifjol drog han loss en V70 ur ett dike uppför en brant backe och tvärs genom en snödriva. Vill nog hävda att den fyrhjulsdriften är vassare än Haldex. Men det fanns andra nackdelar med den bilen.

Jo min är manuell iallafall. Annars hade jag inte köpt den
Då hade han riktigt quattro och visst är den bättre än Haldex! Framförallt vet man var man har drivningen!
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 130
VOC strul

Här med

Oppdatering - problemet løste seg når[…]

Stötdämpare bak

Det övre fästet verkar skilja på n[…]