...

Moderator: Moderatorer

av umekille
Edit<: Min ford falcon 1960 som stått övergiven ute i 4-år
utan byte av varesig olja eller tänddelar gick klockrent igenom
på SBP. på avgasvärderna...annat är det med min 945 den fick
bakläxa sist och efter mycket skruvande gick den genom.(får nog
göra samma med den i år med)
Nu har det säkert skrivits gång efter annan, men jag orkar faktiskt inte läsa igenom en 31 sidor lång diskussion.

Med ett ord: Cyklister.

Dessa satans avkomma på två hjul utan hjärna. Usch.

Hedersomnämnande:
De pensionärer som kommer knatande med sina rollatorer och på nån övermänsklig vänster lyckas kasta ut dem på övergångsstället innan man ens hinner tänka "kärringjävel". Höll på att köra över en tant på min uppkörning pga detta beteende. Fick körkortet. =)
Shudnawz skrev:Nu har det säkert skrivits gång efter annan, men jag orkar faktiskt inte läsa igenom en 31 sidor lång diskussion.

Hedersomnämnande:
De pensionärer som kommer knatande med sina rollatorer och på nån övermänsklig vänster lyckas kasta ut dem på övergångsstället innan man ens hinner tänka "kärringjävel". Höll på att köra över en tant på min uppkörning pga detta beteende. Fick körkortet. =)
Själv brukar jag säga att: Cyklism är en väldigt bra ide som jag stödjer fullt ut men jag blir vansinnig på cyklisterna som verkar ha som regel att bryta mot varje upptänklig trafikregel.

Mvh GK
gnestakalle skrev:
Shudnawz skrev:Nu har det säkert skrivits gång efter annan, men jag orkar faktiskt inte läsa igenom en 31 sidor lång diskussion.

Hedersomnämnande:
Själv brukar jag säga att: Cyklism är en väldigt bra ide som jag stödjer fullt ut men jag blir vansinnig på cyklisterna som verkar ha som regel att bryta mot varje upptänklig trafikregel.

Mvh GK
Likväll som pettson så har jag bott i anslutning till RV50. Och ibland har man velat.....*beep* med dessa "Satans avkomma på två hjul utan hjärna"

Dom drar in mer poliser för att ha koll på det vanliga folket. Men dom mesta utav oss häpnas över hur "turisterna" beter sig.
Tyvärr verkar cyklisterna ha blivit något av "heliga kor" som man inte får racka ner på eller hålla efter från myndigheternas sida.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av White
En annan sak med cyklister, när dom nu ändå är på tapeten:

Man har lagt en fin cykelväg parallellt med den annars redan ganska smala och nu på sommaren hårt traffikerade riksvägen här. Nog
FAN måste ändå somliga cyklister cykla vägen, i bredd dessutom och är helt oflyttbara!!! :twisted:

Ett ord sammanfattar detta: I D I O T E R !
Det finns få, om ens några, varelser som är så välanpassade till trafikens krävande miljö som cyklisten. Där andra arter är på defensiven lever och frodas cyklisten. En cyklist kan blixtsnabbt växla mellan att vara fordonsförare till att vara gångtrafikant, bandvagn och osynlig. Ett exempel på denna anpassning ser man ofta vid övergångsställen där cyklisten i skepnad av fordonsförare som skall stanna och leda över cykeln, helt utan förvarning förvandlas till hjulförsedd gångtrafikant och helt obekymrat fortsätter sin cykeltur över övergångsstället. Som bilist kan man inget annat än att tvärnita, hoppas på det bästa, och sitta stum av häpnad över det fascinerande rollbytet som cyklisten precis utförde.

Ett annat exempel på hur cyklisten kan förvandlas till gångtrafikant med hjul kan ofta ses på enkelriktade gator. Enkelriktad betyder för oss bilister att man bara för köra åt ett håll och att man därmed inte får möten. Inte av bilar i alla fall, men påfallande ofta av en cyklist. Gångtrafikanter får dock gå mot enkelriktad. Detta brukar sällan vara ett problem då de i regel uppehåller sig på trottoaren och inte i gatan.

Cyklisten är en nattaktiv varelse. I natten är cyklisten osynlig. Varken lyktor eller reflexer syns. Detta gör att cyklisten kan ta sig nära bilisten utan att bli upptäckt och därmed totalt överraska den intet ont anande bilisten.

Cyklisten är en talrik art och man finner den i alla tänkbara och otänkbara miljöer. Gångbanor och gågator betraktas som särskilt gynnsamma miljöer för cyklisten och där kan den ses elegant kryssa fram mellan fotgängare som klumpigt tvingas hoppa undan. Förr var cyklisten utrustad med ringklocka men evolution har gjort att den mist sin funktion och helt enkelt försvunnit. I vissa fall kan man se en ringklocka på en cyklist men det är mycket ovanligt att den fyller den funktion den en gång i tiden hade.

Till skillnad mot bilister så är cyklisten fokuserad på framtiden. Den tittar nämligen aldrig bakåt. Bilisten däremot tittar ständigt i backspeglarna för att upptäcka eventuella faror som nalkas. Men det gör som sagt vad inte cyklisten. Av denna anledning är det påfallande ofta som bilisten får tvärnita för en cyklist som plötsligt vinglar ut i gatan framför bilen.

Inte ens svårtillgängliga platser som elljusspår och promenadvägar i skogen kan hålla cyklisten bort. Har man tur så hinner man uppfatta någon form av skrammel innan cyklisten sveper förbi men detta är inget man kan räkna med.

Cyklisten förflyttar sig både i flock och som enstaka individer. Om man ser två eller fler cyklister syns de ofta förflytta sig i bredd för att på så vis maximera den yta de upptar och på så vis markera sin närvaro. Några gånger om året kan man se enorma flockar av cyklister som förflyttar sig. I början på juni varje år förflyttar de sig till exempel runt Vättern och detta till synes bara för nöjes skull.

Då och då händer det att en bilist krockar med en cyklist, eller tvärt om. I lindriga fall, som när min far fick en cyklist i den öppna bildörren när han stod parkerad och hade gjort det i 5 minuter, klarade sig cyklisten bra. Den klarade sig så bra att den kvickt var på hjulen igen och snabbt som attan kunde cykla ifrån platsen innan någon annan ens han reagera. I allvarligare fall kan man se att cyklisten trots sin fantastiska förmåga att anpassa sig inte alltid är en så lyckad art. Cyklistens huvud är nämligen förhållandevis mjukt och ömtåligt för stötar. Detta är rätt intressant eftersom cyklisten lever i en relativt utsatt miljö. Vissa organisationer som värnar om cyklisterna har tagit fram ett skydd för huvudet, ett slags hårt skal som skall skydda vid stötar, men detta används mycket sällan av fullvuxna cyklister.

Till skillnad från bilisten är cyklisten miljövänlig. Utsläppen må lukta illa men de är försumbara och helt ofarliga. Dessutom är cyklisten koldioxidneutral. Detta har gjort att cyklisten som art blivit uppmuntrad och på bekostnad av bilisterna fått förbättrade levnadsvillkor i vår trafikmiljö.
av Andis
Dessa eländiga gupp.

Varför kan man inte se till att dom som missköter sig blir stoppade och alla som sköter sig slipper dessa otyg.

Är fruktansvärt trött på gupp. En av dom största skälen till att jag köpte en Xc bil är guppen i Stockholms trafiken orkar inte sitta och oroa mig att det slår i överallt som det gjorde innan. Samt sommartiden har jag höjt så nu säger några polare har du byggt en Xc av cabben med. Är nog ungefär lika mycket luft mellan däck och skärmandes på den som den riktiga Xc nu :-)

Även dessa eviga inslag av kullerstens partier har inte i en modern väg att göra tycker jag. Nej måste finnas en bättre väg att gå till väga med buskörandet än att bygga sämre och sämre vägar.

Finns många mer saker som jag stör mig på hur man bygger vägar nu på senare år men ska inte trötta ut er. Funderar på vilket parti man skulle gå med i och försöka ta det den vägen och kanske få ihop röster så man kan få lite stop och ändring på utvecklingen. Snart har vi säkert fartgupp på motorvägen med annars. Har redan hittat ett ställe där det smugit sig in ett gupp på påfarten till motorvägen visserligen i början av på farten men ändå. Det är dags att börja säga stop. Och börja införa sund förnuft.
Senaste revideringen av farten på olika vägar är ju också så man nästan smäller av. Gillar inte att köra olagligt vill behålla körkortet samt känner inget måste att bryta mot bestämmelser, men 40 km/h på en tidigare 70 väg är löjligt. Den vart reviderad till 50 i föra ändringen och nu 40 jag brukar ligga i vägrenen där och blir omkörd hela tiden av bilar som inte orkar bry sig. 50 kan jag köpa det är okej men 40 är löjligt på den vägen. Är jämförbart med att 30 sträckorna skulle få 5-10 km/h skulle inte vara många som orka bry sig i längden då utan leder bara till egna insiativ på fart sättning.

Vad rekommenderar ni för parti som det skulle kunna gå att få lite gehör i på trafikfrågor är det något av dom 2 stora eller skulle det gå även i ett mindre parti. Eller kanske en helt annan instans som man skulle försöka snacka in sig i.
Är väldigt neutral på partier då jag tycker dom har alltid en del bra saker och en del mindre bra som gör att man ändå inte delar hela deras partiprogram. Därav öppen för sprida förslag.

Med vänlig hälsning,
Andis
llesrof skrev:Det finns få, om ens några, varelser som är så välanpassade till trafikens krävande miljö som cyklisten. Där andra arter är på defensiven lever och frodas cyklisten. En cyklist kan blixtsnabbt växla mellan att vara fordonsförare till att vara gångtrafikant, bandvagn och osynlig. Ett exempel på denna anpassning ser man ofta vid övergångsställen där cyklisten i skepnad av fordonsförare som skall stanna och leda över cykeln, helt utan förvarning förvandlas till hjulförsedd gångtrafikant och helt obekymrat fortsätter sin cykeltur över övergångsstället. Som bilist kan man inget annat än att tvärnita, hoppas på det bästa, och sitta stum av häpnad över det fascinerande rollbytet som cyklisten precis utförde.
Nja, det är ju när de hoppar av cykeln som förvandlingen sker. Från ett fordon som har väjningsplikt blir det plötsligt en gångtrafikant som har företräde! Jag föredrar när de sitter kvar på cykeln, det är mer förutsägbart då.

Sen att de skall stanna och leda över cykeln är inte hela sanningen. Man måste inte leda en cykel över ett övergångsställe, det är faktiskt tillåtet att cykla på ett övergångsställe. Och om de leder cykeln över övergångsstället behöver de inte stanna, ty då har de som sagt förvandlats till en gångtrafikant och har företräde.

Så istället för att säga att en cyklist skall stanna och leda över cykeln skulle jag säga att en cyklist skall stanna ELLER leda över cykeln.
llesrof skrev:Till skillnad mot bilister så är cyklisten fokuserad på framtiden. Den tittar nämligen aldrig bakåt. Bilisten däremot tittar ständigt i backspeglarna för att upptäcka eventuella faror som nalkas. Men det gör som sagt vad inte cyklisten. Av denna anledning är det påfallande ofta som bilisten får tvärnita för en cyklist som plötsligt vinglar ut i gatan framför bilen.
Bilisterna tittar inte ständigt i backspeglarna, det märker man när man cyklar i stan. Bilister svänger ofta utan att vare sig ge tecken eller titta i backspegeln. Jag har själv varit nära döden två gånger på cykel pga detta satans beteende hos er bilister.
Det är ju rätt uppenbart att cyklister och bilister inte riktigt är kompatibla med varann i trafiken, av olika anledningar. Därför har många städer, orter och tillochmed byar anlagt s.k. "cykelvägar", men de används ju för bövelen aldrig av just cyklister!
  • 1
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 552

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]