Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 240RULE
Hej!
Passar en kam från en volvo 740 (b230f) i en volvo 940 (b230fb)?

Om jag har förstått det rätt så ska det sitta M-kam i b230f och i b230fb ska det sitta vx3-kam och 531topp, stämmer detta?
Passar isf. M-kammen i 531toppen?
Användarvisningsbild
av Kompe
Varför vill du byta? Du har ju mer effekt i B230FB :lol: :roll: Vx3 kammen var ju volvos egna trimkam när det begav sig :wink:
av 240RULE
Kompe skrev:Varför vill du byta? Du har ju mer effekt i B230FB :lol: :roll: Vx3 kammen var ju volvos egna trimkam när det begav sig :wink:
Har läst någon stans att M-kammen ska var snålare,stämmer det?
Är bara ute efter att den ska bli snålare.

Passar M-kammen i 531toppen?
Passar vx3-kammen i toppen från en b230f?
Blir det samma effekt med vx3-kammen utan 531toppen?
Användarvisningsbild
av White
Så länge du har bakmonterad fördelare på båda med fördelarspår i kamen passar det.

Tror helt ärligt inte att du kommer sänka bränsleförbrukningen ett skit genom att byta till M kam faktiskt, inte något mätbart i alla fall.

Nej! Du får INTE samma effekt bara av att flytta över VX3 kamen till en 530 top! I 531 toppen har du större insugskanaler som dessutom är av "svanhals" typ.
av 240RULE
White skrev:Så länge du har bakmonterad fördelare på båda med fördelarspår i kamen passar det.

Tror helt ärligt inte att du kommer sänka bränsleförbrukningen ett skit genom att byta till M kam faktiskt, inte något mätbart i alla fall.

Nej! Du får INTE samma effekt bara r att flytta över VX3 kamen till en 530 top! I 531 toppen har du större insugskanaler som dessutom är av "svanhals" typ.
Blir det lägre bränsle förbrukning om jag byter från 531topp till 530topp och M-kam?
Användarvisningsbild
av White
240RULE skrev: Blir det lägre bränsle förbrukning om jag byter från 531topp till 530topp och M-kam?
Omöjligt att säga faktiskt då motorer är som individer och beter sig väldigt olika, prova sig fram är det som gäller!

Som kuriosa:
Jag hade en gång en 240GLT med B230E motor. Här böt jag mot 531 med hål för spridare, VX kam (Ej VX3), lättat och balanserat svänghjul, extraktorgrenrör,
"fullflödes" 2,5" system och grövre insugsslang. Effekten ökade märkbart men bensinförbrukningen låg kvar som original.

Så i många fall ökar inte bränsleförbrukningen bara för hästkraftsantalet gör det, kan tom vara tvärt om faktiskt.
av 240RULE
White skrev:
240RULE skrev: Blir det lägre bränsle förbrukning om jag byter från 531topp till 530topp och M-kam?
Omöjligt att säga faktiskt då motorer är som individer och beter sig väldigt olika, prova sig fram är det som gäller!

Som kuriosa:
Jag hade en gång en 240GLT med B230E motor. Här böt jag mot 531 med hål för spridare, VX kam (Ej VX3), lättat och balanserat svänghjul, extraktorgrenrör,
"fullflödes" 2,5" system och grövre insugsslang. Effekten ökade märkbart men bensinförbrukningen låg kvar som original.

Så i många fall ökar inte bränsleförbrukningen bara för hästkraftsantalet gör det, kan tom vara tvärt om faktiskt.
B230e motorn har väl spridarna direkt på toppen, eller har jag fel? Finns det fler motorer som har spridarna direkt på toppen?
Räckte det med att byta insugsslang och inte insugsröret också?
Kan man ha en topp och kam från en b230e på ett block från en b230f? Blir det mer effekt?
Vad är det för kam i b230e motorn?
Vad har b230e motorn för effekt orginal?
Användarvisningsbild
av lennarte
White skrev:
Som kuriosa:
Jag hade en gång en Volvo PV -61 med B18 motor som jag helrenoverade både drivlina och kaross. Den drog innan renovering c:a 1 - 1,1l/mil. Efter renovering drog den c.A 0,7 - 0,8l/mil vid samma typ av körning. Då hade jag borrat om ett annat block (B20), vägt av vevstakar, balanserat vevaxeln, orginal topplock, planat 5mm, från en -74 (den har större ventiler), hårdare ventilfjädrar, orginal Volvo D-kam (samma som e-motorn) och dubbla Weber DCOE 40mm förgasare, Volvo's sportavgas och overdrive växellåda. Där borde ha varit minst 120hp. Den gick som "ett skållat troll" och ändå billigt. Såpass "vridstark" så att jag kunde köra den på tomgång (c:a 750rpm 45km/tim) på 4-ans växel med overdriven i, utan att den "protesterade"

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av White
240RULE skrev: B230e motorn har väl spridarna direkt på toppen, eller har jag fel? Finns det fler motorer som har spridarna direkt på toppen?
Räckte det med att byta insugsslang och inte insugsröret också?
Kan man ha en topp och kam från en b230e på ett block från en b230f? Blir det mer effekt?
Vad är det för kam i b230e motorn?
Vad har b230e motorn för effekt orginal?
Jepp, spridarna direkt i toppen på E-motorn. Därför jag fick ha hål upptagna till spridare på 531 toppen!
B19E, B21E, B23E har också spridarna i toppen, liksom motsvarande maskiner med Turbo.

Kommer inte helt hundra ihåg hur jag gjorde med insugsslangen och luftburken då detta är över 20 år sedan, men själva insuget
ändrades inte. Detta med slang och luftburk var på inrådan av Volvos R-sportavdelning, som jag rådfrågade lite titt som tätt på den
tiden. Tyvärr är ju den sedan länge avvecklad!

Toppen är ju samma på B230E och B230F om jag inte har helt fel för mig, förutom hålen till spridare och bakmonterad fördelare då? Så
mer effekt lär det ju inte bli.

Minns faktiskt inte vilken kam det låg original i B230E, men det finns massvis med info att hämta på "nätet" om detta!

B230E hade 129hk i 240 och 131hk i 740.

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]