Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
köp en liter på volvo för mest troligt är det just det som är i bilen röd klykol har aldrig andvänts i volvo
Användarvisningsbild
av erikn
dieselmagnus skrev:Ok har själv aldrig sett annat än röd färg på etylenglykol och grön för propylenglykol just för att de inte skall blandas.
Senast jag köpte etylenglykol så var den blå.
av mena
Gick in på en bensinstation och kollade glykolen. Den visade sig ligga på -40grader vilket jag tycker låter väldigt lågt så jag skippar glykol och späder ut med vatten. Det fattas ju bara 1 dl vätska för att nå en bra nivå mellan max-min gränsen.

Men å andra sidan har ju nu tack vare kvitto och ett artikelnummer lyckas lista ut vad det är för glykol i bilen. Känns skönt när man vet vad det är för skit som finns i bilen så man slipper chansa även om risken inte kanske är jätte stor.
Användarvisningsbild
av wissel
mena skrev:Gick in på en bensinstation och kollade glykolen. Den visade sig ligga på -40grader vilket jag tycker låter väldigt lågt så jag skippar glykol och späder ut med vatten. Det fattas ju bara 1 dl vätska för att nå en bra nivå mellan max-min gränsen.

Men å andra sidan har ju nu tack vare kvitto och ett artikelnummer lyckas lista ut vad det är för glykol i bilen. Känns skönt när man vet vad det är för skit som finns i bilen så man slipper chansa även om risken inte kanske är jätte stor.
Bara en undran....var det Etylenglykol i bilen ?
av mena
wissel skrev: Bara en undran....var det Etylenglykol i bilen ?
Jag vet inte. Glykolen säljs hos Mekonomen och heter Glykol Mekonomen Standard Blå och till min V70 har de bara två Glykoler att välja mellan och det är denna blå och den andra är Röd. Mitt system är fyllt med den blåa vätska. Det står inget på deras hemsida om vad den blåa innehåller.

EDIT: ändrade lite för att inte skapa förvirring.
Senast redigerad av 1 mena, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Mekonomens röda innehåller tillsatser av etylenglykol. Har en dunk hemma sedan kylarbytet på min V70. Den blå borde då innehålla propylenglykol.
Användarvisningsbild
av erikn
Snacka om att det kan bli förvirring. Biltemas etylenglykol är blå.

----------
Edit. Kollat lite på mekonomens hemsida. Både den blå och den röda är etylenglykol. Men att rött verkar vara longlife generellt sett. De har nämligen glykol av andra märken också.

Propylenglykol finns också, men på den flaskan så står det Propylenglykol och den är grön.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
erikn skrev:Snacka om att det kan bli förvirring. Biltemas etylenglykol är blå.

----------
Edit. Kollat lite på mekonomens hemsida. Både den blå och den röda är etylenglykol. Men att rött verkar vara longlife generellt sett. De har nämligen glykol av andra märken också.

Propylenglykol finns också, men på den flaskan så står det Propylenglykol och den är grön.
Var på Mekonomen igår och handlade lite. Kollade på deras glykoldunkar pga tråden. Stämmer det som erikn skriver.
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]