Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Falckett
Hur tar jag bort ratten på en 240-88 för justering. När jag tar bort stötskyddet i mitten sitter kontaktplattan (med ledningar för tutan) i vägen. Kommer inte åt muttern på rattaxeln. Hur tar jag bort kontaktplattan och hur går återmonteringen till?
Plattan sitter ihop med kudden, så har du tagit loss kudden men har plattan kvar har du hätt sönder den (limma ihop det igen).
Plattan (med kudde då egentligen) sitter i vardera hörn dittryckt på ett fjäderbelastat fäste, ta i hörnen o ryck till så lossnar den. Och när du sätter dit så trycker du dit den och slår till mjukt med näven i varje hörn bara.
av 245an
tut plattan sitter bara dit tryckt som amareace sa ;) ta tag i den å ryck lite så har du den i handen ;)
sen sitter det en 37mm mutter där inne (tror jag det va!!) du behöver en djup hylsa för att nåå den jag fick ta något rör som en gubbe hade det va som värktyget till att ta loss däcken på 940 ett rör med 6kant i bägge ändar ;) sen e det bara åka till en rak sträcka flytta ratten i splinsen till dit du tror e bra å köra rakt fram :D
av osla
på mina 240is så är det en 27 mm mutter. på den ena 240in gick det precis med en vanlig 27mm hylsa men på den andra var jag tvungen att förlänga hylsan för den blev för kort
av 245an
aa 27 kanske det va ;)

jo rattstången ser ju olika ut ;) på våran där jag tog av ratten så va det en "tapp" längst ut som va ca 1cm som gjorde att man fick fan inte så en hylsa och med fast nyckel fast det inte en chans i värden å dra loss den med :D
Bauhaus säljer en "djup" ringnyckel som vad jag minns är 24 i ena änden )perfekt för främre stötdämparens övre fäste) och 27 i andra änden. Dom har även "rören" med sexkant i vardera änden.

Mvh GK
Problem med airbagen V70 .01

Han har sovit 10 år nu. Knappast han svarar […]

Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]