Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av julisgranis
Hej, Håller på att byta länkarmsbussningarna och när jag skulle demontera katten så gick en bult av som sitter i grenröret. Hur gör man för att få bort resten? Är de gängade hela vägen? Sen sprack även de bultarna som håller fast värmeskölden över grenröret, inte de fjäderbelaste skruvarna utan de som är gängade in i grenröret. Jag inser att det nog är kört att få ut dom så funderar på använda avgaspasta där för att fästa värmeskölden, fungerar detta tro? Bilen är en V40 -99 1,6i
av defacto
julisgranis skrev:Hej, Håller på att byta länkarmsbussningarna och när jag skulle demontera katten så gick en bult av som sitter i grenröret. Hur gör man för att få bort resten? Är de gängade hela vägen? Sen sprack även de bultarna som håller fast värmeskölden över grenröret, inte de fjäderbelaste skruvarna utan de som är gängade in i grenröret. Jag inser att det nog är kört att få ut dom så funderar på använda avgaspasta där för att fästa värmeskölden, fungerar detta tro? Bilen är en V40 -99 1,6i
borra ur och gänga om?
av julisgranis
Hej, ja hade den möjligheten funnits hade jag ju gjort det. Jag har ungefär ett spel på 10cm, så finns inte en chans att jag får ner en borrmaskin där. Att demonentera hela grenröret avstår jag gärna från.
av defacto
julisgranis skrev:Hej, ja hade den möjligheten funnits hade jag ju gjort det. Jag har ungefär ett spel på 10cm, så finns inte en chans att jag får ner en borrmaskin där. Att demonentera hela grenröret avstår jag gärna från.

tillgång till svets? svetsa på en mutter och dra loss och bytt sedan bultar ?
av julisgranis
Ja den tanken har slagit mig, men det sticker ju knappt ut nåt ur bultarna utan de är typ avbrutna precis vid gängan. Går det sätta dit en mutter och sen bygga på med svets, finns det inte risk att man då istället svetsar fast muttern i grenröret??
av defacto
julisgranis skrev:Ja den tanken har slagit mig, men det sticker ju knappt ut nåt ur bultarna utan de är typ avbrutna precis vid gängan. Går det sätta dit en mutter och sen bygga på med svets, finns det inte risk att man då istället svetsar fast muttern i grenröret??

Är man inte försiktig så finns det en risk. jag brukar sätta fast en mutter och svetsa på insidan av muttern. (det är väl det mest vanliga) jobba med tunn tråd så ska det gå bra
Halvljus

Förmodligen dålig jord/gammal lampa. Ka[…]

Motorhaveri s60 2.4T

PXL_20250818_120746518.jpg Den där mutter d[…]

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]

Felkod B5

Försökte gå in på länk[…]