Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Jag är intresserad av en V70 2007a som gått 6300 mil med vad Jag förstår de som kinetic pkt och ganska sparsmakat i utrustningen men
den har ju den fina "skövdefemman" på 170hk å automat, men hur mycket vrid har den å vid vilket varvtal ligger maxvridet?

Hur är den att dra släp med?
Användarvisningsbild
av Perc
2.5T är nog betydligt bättre dragbil, ja vafan, bruksbil också. Inte törstigare än en 170hk så länge man är lätt på foten.
Användarvisningsbild
av Bosa
Det skiljer i utväxlingen mellan 140 och 170 hk där det sägs att 140:n är en bättre dragbil, både BSR och Rica har dessutom uppdateringar till 140-hästarn.
Har själv en 140-hästare och förbrukningsmässigt i laglig hastighet ligger jag på mellan 0,72-0,75.
Har även en 4P med kåpa och då drar förbrukningen iväg samt att man får växla lite, så om du primärt är ute efter en dragbil så skulle jag rekommendera antingen en diesel eller 2,5T.
Användarvisningsbild
av Perc
Jovisst, det finns uppdateringar till 140-hästarn för att göra den till en 170-hästare. Det är ju i grunden fråga om en 170-hästare som strypts lite i mjukvara för att ta bort dom sista 30.
av dst02
ok, Jag ska inte dra speciellt mycket släpvagn men kan va intressant å höra era erfarenheter.
Är 170 hästarn med automat en annars hyfsat pigg historia eller är det mycket slirande och att effekten liksom äts upp av automaten?
Användarvisningsbild
av Perc
Det intressanta är ju inte bara hur mycket vrid dom respektive motorerna har utan var detta vrid finns. En 140/170hk sugmotor måste varvas för att det ska hända nåt, och en automatlåda strävar ju av naturen till att ligga på hög växel och segdra. För att få nån kraft krävs det en nedväxling. Inget fel i högvarviga motorer om det handlar om en sjönsjungande sportbil, men nu är det ju fråga om en gubbvolvo som skall användas till daglig arselförflyttning. ;) Automatlådan kväver förstås också en del av känslan i att varva ut en sugmotor.

En turbomotor (bensin eller diesel) utvecklar däremot vridet från typ 1500 varv och uppåt, där du normalt ligger när du har automatlåda. Lätt gaspådrag räcker för att bilen ska skjuta fart med ett trevligt sug, utan att lämna den växel där du redan befinner dig.

Jag är på min tredje skövdefemma i rad nu. En 850 GLT (170hk), en V70 SE från 90-talet (140hk) och nu en V70N 2.5T. Alla med automat. Det är inget som helst snack om vilken motorkaraktär jag föredrar, även om man räknar bort det faktum att 2.5T helt enkelt har mer pulver. Automat och turbo passar som hand i handske. Volvos automatlådor har aldrig hört till dom bästa och visst tappar du nån sekund till hundra - min tioventils 140hk med fyrstegsautomat var rent kriminellt trött - men det är det värt om man är lat. :)
Bakre länkarmsbussning

Angående domkraft så vet jag inte hur […]

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]