Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag ska till att byta vattenpump! Och hittade okänt kladd vid infästningen av spännararmen, nån som sett nåt liknande förut?
Det är ljusgrönt och känns som smör mellan fingrarna. Nåt slags fett antar jag, men varifrån?
Glykolen är blå, och motorolja är det inte heller.
Bild
Tack på förhand /Danne
Senast redigerad av 2 taxi, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av taxi
Nu har jag fått bort vattenpumpen, och lagret/lagren däri verkar väldigt dåligt. Fettet jag hittade kan vara olja och vatten som blandats..
Nästa fråga: Nya skruvarna till pumpen är 10 mm kortare än de gamla, nån som vet om det är nytt utförande eller om jag fått fel skruvar?
Skruvar och tätning låg i kartongen med nya pumpen.
Det var tur att jag bytte vattenpump nu, så jag fick anledning att känna på spännrullen också! Den var väldigt trög och hade nog inte klarat sig till nästa kamremsbyte. Antagligen kom fettet från denna rulle också.
Men nu rullar allt bra igen, nya vattenpumpen läcker inte ens, trots att jag bytt den själv! :-E

EDIT: Fick inget vettigt svar från Bilia/volvo angående längden på skruvarna, men jag använde nya (kortare) skruvarna, dom gängade iaf in 10 mm in i godset.
Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]

Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]