Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej
jag ska byta mitt avgassystem (volvo orginal halvsats) & jag skulle vilja rostskydda halvsatsen med något bra rostskyddsmedel för att öka livslängden
på systemet & röret efter katalysatorn fram till halvsatsen detta röret tänkte jag slipa ner ytan på från all ytrost & måla med en svart värmefärg som tål upp till 600.C värme & sjäva halvsatsen tänkte jag måla med zink rostskyddspriner & jag har vanlig zinkfärg på sprayburk & zinkfärg på sprayburk för kallgalvat plåt/stål & båda sorterna innehåller 90% zink & tål värme upp till 400.C..........så vilken metod är bäst att använda sig av nu ?? (svart värmefärg på röret efter katalysatorn fram till halvsatsen & hela halvsatsen målat med zinkspray & isf vilken av mina två zinksprayer fungerar bäst..........alt 1 vanlig zink rostskyddsprimer..........alt 2 zink rostskyddsprimer för kallgalvad plåt/stål eller ska jag ta den
svarta värmefärgen som tål upp till 600.C på rubbet ?? röret efter katalysatorn + hela halvsatsen :???:

tacksam för svar :D
av umekille
Många avgassystem går för kalla
därav de rostar inifrån av kondens.
Kortkörningar får också systemet för kallt så
att det inte torkar invändigt sen motorn stannats.
system där grovleken går ner en storlek på slutröret
blir varmare o håller längre(hemmabyggen)
Finns rostfritt halvsysten(kostar ju mer) till din bil och skall'
du ha den kvar flera år blir det billigare i längden
än köpa flera halvsatser.
osla skrev:onödigt att rostskydda hela röret, är ju galvat om det nu inte är ett rostfritt rör. rostskydda bara i skarvarna så klarar du dig

okej bra då vet ja läget & målar bara röret efter katalysatorn med svart värmefärg som tål upp till 600.C & sprayar på med zink rostskyddsprimer på avgasklämmernas muttrar & även alla svetsfogarna på ljuddämparna ska få sig en omgång med zink rostskyddsprimer :lol:
så klarar dom sig oxå bättre mot framtida rostangrepp..........men vilken av dom sorterna zinkfärg som jag har hemma ska jag använda nu är det den vanliga zink rostskyddsprimern eller ska jag använda den andra zink rostskyddsprimern för kallgalvad plåt/stål..........så vilken fungerar & skyddar muttrar/svetsfogar bäst mot rostangrepp ??

& jag hade en grym flax när jag köpte min volvo orginal halvsats avgassystem........för bilia skulle ha 2000 kr för en halvsats men även oxå 380 kr
för alla monteringsdetaljerna/avgasklämmor/gummiupphängningarna + 300 kr för en skyddsplåt som tydligen ska sitta ovanför det avgasröret som sitter efter katalysatorn & fram till halvsatsens början & allt detta skulle blir totalt 2.680 kr hos bilia

men en god vän hade vid ett tidigare sett att kvibergs överskott som ligger i göteborg att dom sålde kompletta volvo orginal halvsatser ink alla monterings detaljerna till B21/B23/B230 motor för endast 580 kr så jag tog & åkte direkt dit ner efter jobbet..........& mycket riktigt där stod det en halvfull pall med ca 8 - 10 stycken volvo orginal avgassystem i avlånga papplådor med en prisskylt fast spikad på den översta pallkragen 580 kr per sats yes yes yes det fanns halvsatser kvar fan va gött så jag tog en låda direkt & betalade den i kassan så där sparade jag 2.100 kr :lol:
umekille skrev:Många avgassystem går för kalla
därav de rostar inifrån av kondens.
Kortkörningar får också systemet för kallt så
att det inte torkar invändigt sen motorn stannats.
system där grovleken går ner en storlek på slutröret
blir varmare o håller längre(hemmabyggen)
Finns rostfritt halvsysten(kostar ju mer) till din bil och skall'
du ha den kvar flera år blir det billigare i längden
än köpa flera halvsatser.

det får bli en rostfritt halvsats nästa gång det är dax att byta avgassystem då jag fick tag i denna halvsatsen volvo orginal för endast 580 kr
Bytte avgassystem på en 245a förut (ett simons system) Jag gned in alla skarvar inklusive avgasklammer med en typ av gängpasta som jag fått från en kompis mekfirma. Det hade smörjande egenskaper upp till 1200 grader...
2-3 år senare när röret rostat av vid bakakeln och det var dags att byta igen så kunde jag skruva av klamerna som kanppt hade fått ytrost och dra isär skarvarna.. Helt otroligt! Måste få tag i mer sånt medel till nästa gång jag ska byta system..

Edit: Hittade pastan på nätet! http://www.newtec.se/img/produkter/pdf/ ... 785_SV.pdf den länkade är i sprayform men den jag använde var segt och applicerades med pensel funkar säkert lika bra båda 2..
Hygglo skrev:Bytte avgassystem på en 245a förut (ett simons system) Jag gned in alla skarvar inklusive avgasklammer med en typ av gängpasta som jag fått från en kompis mekfirma. Det hade smörjande egenskaper upp till 1200 grader...
2-3 år senare när röret rostat av vid bakakeln och det var dags att byta igen så kunde jag skruva av klamerna som kanppt hade fått ytrost och dra isär skarvarna.. Helt otroligt! Måste få tag i mer sånt medel till nästa gång jag ska byta system..

Edit: Hittade pastan på nätet! http://www.newtec.se/img/produkter/pdf/ ... 785_SV.pdf den länkade är i sprayform men den jag använde var segt och applicerades med pensel funkar säkert lika bra båda 2..

bra tack för detta tipset :D
maccus skrev:hej
jag ska byta mitt avgassystem (volvo orginal halvsats) & jag skulle vilja rostskydda halvsatsen med något bra rostskyddsmedel för att öka livslängden
på systemet & röret efter katalysatorn fram till halvsatsen detta röret tänkte jag slipa ner ytan på från all ytrost & måla med en svart värmefärg som tål upp till 600.C värme & sjäva halvsatsen tänkte jag måla med zink rostskyddspriner & jag har vanlig zinkfärg på sprayburk & zinkfärg på sprayburk för kallgalvat plåt/stål & båda sorterna innehåller 90% zink & tål värme upp till 400.C..........så vilken metod är bäst att använda sig av nu ?? (svart värmefärg på röret efter katalysatorn fram till halvsatsen & hela halvsatsen målat med zinkspray & isf vilken av mina två zinksprayer fungerar bäst..........alt 1 vanlig zink rostskyddsprimer..........alt 2 zink rostskyddsprimer för kallgalvad plåt/stål eller ska jag ta den
svarta värmefärgen som tål upp till 600.C på rubbet ?? röret efter katalysatorn + hela halvsatsen :???:

tacksam för svar :D
Behöver man verkligen roskydda ett avgassystem idag? min erfarenhet är att de håller längre än bilen ( nästan ) senaste V70n avgassystemet var 9år på den då den förpassades till skroten, förra 850in avgassystemet var 12år då jag gjorde mig av med bilen.

De verkar ju iaf hålla väldigt länge.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]