Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lajuz
Hej

Lagret i magnetkopplingen till AC kompressorn i våran V70 2,4T 2002 har börjat låta lite väl illa.
Då även lagerna i kompressorn är dåliga undrade jag om man kan köpa en rem för en bil utan AC och köra med den tillsvidare?
En ny kompressor och AC service får bli till nästa år när ekonomin passar.

Passar remmen för motorn utan AC rakt av eller krävs det ett frihjul också istället för kompressorn?

Alternativt, kan man byta lagret i magnetkopplingen?

Tack på förhand!
av Kurtoua
Passar remmen för motorn utan AC rakt av eller krävs det ett frihjul också istället för kompressorn?
Den passar rakt av. Mvh Kurtoua
av lajuz
Var nere på Volvo nyss, de skulle ta hem någon rem som var 1825 mm. Jag antar att remmen är dragen annorlunda när man kör utan ac?
Användarvisningsbild
av gooose
dieselmagnus skrev:
gooose skrev:magnetkopplingen finns att köpa lös

//Gooose
Volvo kunde inte få fram den iaf. Vart köper man den?
Hos din volvo handlare är mitt svar... lite konstigt att dom inte finner den
har i vår bytt 4 st så det vart inga problem

Tänk på att när du byter detta så får du schimsa magnet kopplingen och det skall vara 0,3-0,6mm i spel i mellan kopplingen

PM mig ditt reg nr så skall du få art nr i retur

//Gooose
Användarvisningsbild
av gooose
dieselmagnus skrev:Tack Goose men jag schimsade magnetkopplingen i våras och då sa det detta på Volvo där jag schimsade kopplingen.
hur menar du nu ??:-/

Jag menar att När du byter magnetkopplingen så måste den schimsas in om du gjort detta tidigare spelar ingen roll man kontrollerar detta varje gång man byter någon komponent till magnetkopplingen
När du köper en ny magnet koppling så ligger det med 3 eller 4 schim det varierar så får man mäta spelet så att det är OK

Detta är art nr på en koppling till en V70 D5 2002 30733820

Och i vida ligger den under grupp 87 Klimat anläggning Sedan väljer man Ac kompressor DSL Där finns delar som går att köpa till kompressorn

Att din volvo handlares reservdels avdelning inte hittar denna ?? ointresse eller inkompetens
Jag är mek och finner den utan större problem då det inte ens är ch nr avgränsningar på magnetkopplingen Det är ch nr avgränsningar endast på kompressorn och det spelar ingen roll när det gäller det du vill ha

Bara att köpa och byta

//Gooose

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]

Kablar till tändspol

Får man såna nånstans?

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tack för svar! Något special verktyg? N[…]

Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]