Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kan nog tycka att det t o m kan vara fördel att inte ha för stark motor när man ska dra släp. Med för stark motor finns risk att man inte märker av släpet på samma sätt och anpassar kanske då inte hastighet och förändrad stoppsträcka/olycksrisk på samma sätt. Så mitt svar är att motorn är ointressant, awd däremot kan ju vara fördel om underlaget är lite knixigt. Annars finns ju alltid sand och spade :wink:
Motorn är i högsta grad intressant. Det är när man har problem att hålla tempot som olycksrisken ökar.
Tyvärr är 1300 kg dragvikt inte mycket att komma med till dagens husvagnar, om de ska ha någorlunda storlek. De närmar sig raskt 1800 kg eller ännu mer. Så någon Drivemodell har inte bland dragbilarna att göra.
Sand och spade har man inte tillräckligt av när man försöker manövrera en husvagn på lerigt underlag.
apersson850 skrev:Motorn är i högsta grad intressant. Det är när man har problem att hålla tempot som olycksrisken ökar.
Tyvärr är 1300 kg dragvikt inte mycket att komma med till dagens husvagnar, om de ska ha någorlunda storlek. De närmar sig raskt 1800 kg eller ännu mer. Så någon Drivemodell har inte bland dragbilarna att göra.
Sand och spade har man inte tillräckligt av när man försöker manövrera en husvagn på lerigt underlag.
Det viktiga är ju att bilen passar släpen man ska dra. Naturligtvis så ska man inte dra 1800kg med en drive, men har man en vagn på 1000kg så behöver man inte en D5a. Har man en vagn som väger 2 ton skulle jag helst haft en land rover eller nåt att dra med..
Ursprungsfrågan var väl vilken den bästa dragbilen (volvo) var, inte hur fint det går att dra med en motor från lingonserien för att det är onödigt med en stor. Jag kan inte på något sätt i världen förstå hur det kan vara bättre att dra med en klen motor än en rejäl?!

Det är inte fel att kunna slänga på ett styft ton bakom och ändå sticka ut på landsvägen och raskt komma upp i 90-100 på under 10sek. Varför skulle det vara bättre att det tog 20sek i tät semestertrafik? Jag förstår inte....

/Martin
Om man bortser från ekonomin så är det ju XC 90 med bensin V8 som gäller, kombinationen motorstyrka * dragvikt * dragbilens egenvikt slår ju övriga modeller lätt.
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]