Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dennisss
Hej

Har en V60, MY12, supernöjd, men det är lite si och så med kvalite, kanske beror på vad man är van vid. Iallafall, när jag är ute och kör i snabbare hastightere, kanske 80 km/h + så låter det som om det blåser in i kupen utifrån, förstår ni ljudet när vind blåser mot bilen, men det låster som om den fortsätter i i luftgångarna så att det låter i kupen, har provat att stänga av fläkten och enbart kört med intern luftströmning, utan resultat

Jag hade ett kraftigt missljud i bagageluckan trodde jag, men det visade sig att numberplåten står och slår då det inte är någon ljudisolerande tejp under den, nu har jag tryckt upp några näsdukar där och då blev den tyst, tips på vad jag kan köra för mer permanent lösning?

Sen en sista sak, har de senaste milen, i låga farter, märkt att växellådan tjuter lite när man släpper gasen, speciellt när den inte växlar ner ordentligt, det är en automat, lika dana erfarenheter?

Har haft den inne en gång för rassel i dörrarn och att mittpanelen fram rasslade, det byttes ut helt och det blev bättre, men har kommit lite till, så snart är den väl förhoppningsvis helt klar:)
av JohnB
dennisss skrev:Hej

Har en V60, MY12, supernöjd, men det är lite si och så med kvalite, kanske beror på vad man är van vid. Iallafall, när jag är ute och kör i snabbare hastightere, kanske 80 km/h + så låter det som om det blåser in i kupen utifrån, förstår ni ljudet när vind blåser mot bilen, men det låster som om den fortsätter i i luftgångarna så att det låter i kupen, har provat att stänga av fläkten och enbart kört med intern luftströmning, utan resultat

Jag hade ett kraftigt missljud i bagageluckan trodde jag, men det visade sig att numberplåten står och slår då det inte är någon ljudisolerande tejp under den, nu har jag tryckt upp några näsdukar där och då blev den tyst, tips på vad jag kan köra för mer permanent lösning?

Sen en sista sak, har de senaste milen, i låga farter, märkt att växellådan tjuter lite när man släpper gasen, speciellt när den inte växlar ner ordentligt, det är en automat, lika dana erfarenheter?

Har haft den inne en gång för rassel i dörrarn och att mittpanelen fram rasslade, det byttes ut helt och det blev bättre, men har kommit lite till, så snart är den väl förhoppningsvis helt klar:)
Back in the day när jag åkte 240 och jag ville tysta det pinsamma EPA-durret från nummerplåten när 12:orna jobbade på högtryck tog jag loss skylten och klippte till en bit ljuddämpande matta och drog fast allt igen. Problem solved :) . Det finns mängder av material att använda till detta och om jag inte minns fel var det nog en bit hederligt gammalt svart liggunderlag med en tjocklek på kanske 10mm som fick stå till tjänst till mina föräldrars förtret 8) . Sedan är det ju lite skillnad på min förstabil för några tusenlappar och en S60 för några hundra k men som vi säger i min bransch. Keep it simple, stupid!
Användarvisningsbild
av Boromir2k
Några 'tassar' till stolsben med lim på borde lösa problemet :)

Är det vekligen växellådan som 'tjuter' och inte motorns ventiler? Jag hör ständigt hur min wastegate arbetar och tjuter, fast det är i högre farter :D
av stavas
Just blåsljudet är något som retade mig mycket vid provkörningen, och var en av anledningarna till att det blev en annan bil istället.
Kan låta som en löjlig sak, men jag är väldigt känslig för saker som väsnas :)
dennisss skrev:Hej

Ang. växellådan hör jag på min bil vinande ljud både vid motorbroms och lätt gaspådrag i låga farter, speciellt när den är kall. Man får väl låna en demobil och jämföra innan man pratar med verkstan!
av lortopalt
Ja där ser man. Jag har en s60 R , och det jag brukar skryta med är att kaossen är så totalt fri fråns skrammel o gnurkjlud, men det kanske är min hörsel som börjar bli riktigt usel, he he.
av mikebike
dennisss skrev:Jag hade ett kraftigt missljud i bagageluckan trodde jag, men det visade sig att numberplåten står och slår då det inte är någon ljudisolerande tejp under den, nu har jag tryckt upp några näsdukar där och då blev den tyst, tips på vad jag kan köra för mer permanent lösning?
Jag hade ett irriterande skrammel varje gång jag stängde bakluckan. En riktig nummerplåtshållare av plåt löste problemet.
D4 VEA dricker olja

Är det någon här som har tips p[…]

M4.4 tuning

Hi can anyone recommend a good tuner in Sweden. I […]

Vilken version av VIDA är det du använde[…]

Slutförde andra etappen av operation Driftwoo[…]