Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hoas
Hej
Jag har en volvo V70 2,4 bi-fuel 2005,går ej att vrida nycklen mer än läge I ,har försökt med reservnyckel men det är sammasak med den. fungerade tills igår utmärkt men nu sitter jag fast ,snälla hjälppp:...........
Användarvisningsbild
av Dede
Behöver inte vara trasigt. Räcker att det fastnat tillräckligt mycket skit i det för att piggarna ska blockeras. Jag hade samma problem på min.

Skruva av plasten kring låset/ratten. Är inte så krångligt men var försiktig med plastfästena.
När allt är av, ladda upp med 5-56, massa trasor och en riktig låsolja.
Börja med att spreja 5-56 i låset i hyfsat riklig mängd. Det kommer rinna ut en svart sörja framförallt i bottenstycket men kan komma lite överallt därav trasorna. Vill du helgardera så lägg lite plast på golv/där det känns viktigt.
Testa nyckeln igen (sätti /ta ut ett antal gånger) och fortsätt tills det som rinner ut har ungefär samma färg som 5-56 ska ha d.v.s. nästan genomskinlig. Jag fick hålla på med 5-56 och nyckel i/ur i nästan 15 minuter innan mitt lås lossnade.
När (om) det löser sig och det börjar fungera så blås ut resterna av 5-56 ur låset. Jag improviserade och använde ett sugrör :)
När det är gjort så smörj låset med en bra låsolja.

Jag gjorde detta för ca 1 år sedan och än så länge fungerar mitt lås utan problem.
Rattlåset lär det inte vara då du kan vrida till läge 1 och sen tar det stopp.
Hade det varit rattlåset så hade det tagit stopp direkt då rattlåset "låses upp" redan till läge 1.

Det mest troliga är att tändingslåset i sig kärvar/är slitet.
Kan gå att smörja upp annars är detr byte som gäller. Detta är tyvärr inte ett helt ovanligt problem med P2 bilarna.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]