Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcarlsson
Problemen med tutandet kommer att bli "bättre" vid nästa service då 2.0 skall laddas ner
Volvo har fått en uppsjö med klagomål via ÅF därav ändrandet på ljudet samt ökandet.
sen går det att programmera bort allt plingande på alla platser även förarplats om man frågar PST snällt.
av 481609
Steff 99 skrev:Hur stort är egentligen problemet...?
Detta känns mer som en storm i ett vattenglas, men vi är olika som personer, eftersom syftet finns att varna för något, lik väl som vissa bilar varnar för att nyckeln sitter i tändningslåset...
Tydligen tillräkligt stort för att volvo nu åtgärdat det,mycket behagligare efter uppdateringen,och jag använder bältet lika ofta som innan uppdateringen.
av improwise
Henrikx2 skrev:Jag knäckte nästan näsbenet på parkeringen när säkerhetssystemet tyckte att bilen skulle stoppas tvärt.
Nu har jag bälte på även på parkeringen.

Det är nog inte trevligt att krama airbags som exploderar heller.
Så främsta skälet att ha bältet på är att andra säkerhetssystem inte fungerar som de ska? Iof fullt rimligt, men känns ändå inte som den optimala lösningen :D
av improwise
andreas_lofgren skrev:Jag tycker också att pipljudet i Volvo är närmast bisarrt högt och dessutom kommer alldeles för tidigt. Man ska kunna flytta en bil 20 meter i 10 km/h utan att bilen skriker åt en. Värst var min S40N som varnade för bältet INNAN man ens startat bilen :evil:
Precis! Har ju haft andra bilar som också haft bältesvarnare (eller vad man nu ska kalla dem) som inte varit alls lika irriterande, men ändå fullt tillräckliga.
av improwise
481609 skrev:
Steff 99 skrev:Hur stort är egentligen problemet...?
Detta känns mer som en storm i ett vattenglas, men vi är olika som personer, eftersom syftet finns att varna för något, lik väl som vissa bilar varnar för att nyckeln sitter i tändningslåset...
Tydligen tillräkligt stort för att volvo nu åtgärdat det,mycket behagligare efter uppdateringen,och jag använder bältet lika ofta som innan uppdateringen.
Helt rätt, istället för att stoppa huvudet i sanden och hitta på ursäkter så inser man att man gjort fel och rättar till det, beröm till Volvo för det. Och till er (oss :D) som klagat, och därmed också ligger bakom att det tagits fram en lösning på problemet.
Användarvisningsbild
av MartinS
Min bil uppdaterades i början av Juli men den låter lika som innan. Kanske har de låtit ännu värre tidigare, eller så är det bara vissa modellår som det ändras på.

/Martin <- Uppskattar plingandet och ser inget problem med det. Låter det så bör man ta på sig bältet...
av Bonlo
volvo33966 skrev: Jag har även problem med att varningsljudet för passagerarna bak. Passageraren kan ha lämnat bilen och stängt dörren,
men varningsljudet låter ändå. verkar vara ett vanligt fel.

MVH Sören
Varningsljudet för passagerarna bak slutar om du trycker på read knappen. Den vill bara ge dig en snabb indikation på att passagerarna bak inte har bälte på sig.

Även jag saknar RTTI. Är det många[…]

Ja, jag stötte på precis samma bekymmer[…]

Bygga ”busbil”

Med begränsad budget så skulle jag i f&[…]

Dosan på andra bilden är en "l&ari[…]