Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emastar
Ska byta bromsskrivorna bak och då behöver jag ta bort bromsoken.. Och har då läst på en del ställen att man ska byta bultarna som fäster bromsoken i bilen och inte använda dom gamla att fästa oken med igen.. Ska man göra det?
Och får man tag i dom hos tex mekonomen?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jag tycker personligen det är extrem överkurs att byta okskruvarna.

De ska inte sträckdras, så de ska inte heller behöva bytas. Dra i dom och ha på ny loctite så ska det fungera bra. Jag har återanvänt mina skruvar flera ggr, inga problem alls.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Menar du de två bultarena som håller okhållaren eller de två glidpinnarna oken skruvas fast med i okhållaren? Har bytt massvis med skivor, klossar mm och aldrig bytt dessa om jag inte sabbat skallarna. Är allt i bra skick och huvudena inte skadade så kör. Jag resonerar så här. Om jag behöver byta igen så skall jag kunna lossa dessa igen. Jag har inte ens använt loctite men det gör man som man känner för.
av emastar
Jag menar bultarna som håller okhållarna. Intw glidpinnarna
av emastar
Hade tänkt att köra på dom som sitter. Och inte byta till nya så det verkar som jag ibte har resonerat helt galet.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Precis som dieselmagnus skrev, så länge man inte sabbar skallarna är det bara att köra.

Använd sexkantshylsor när du lossar, inget annat, då är risken minimal att det går snett ;)
Användarvisningsbild
av Vojje
bensinskalle skrev:Jag har återanvänt mina skruvar flera ggr, inga problem alls.
Flera gånger??? Köper du skivorna på B-tema, eller vad är problemet?
av JohnB
Jag har också lossat okhållare och ok flera gånger, på olika bilar, och återanvänt skruvarna. Brukar dra på lite kopparpasta(jag vet att det debatteras vilt om att man sabbar momentet om man använder kopparpasta och dylikt men det lossnar fint när man river nästa gång) och dra med rätt moment och inga av de bilar jag skruvat på har haft problem med att okhållarna eller oken lossnat.

/John
Användarvisningsbild
av hollan
dom skall absolut inte smörjas in i alla fall! nya bultar eller en klick locktite är det som gäller
köper du skivorna på volvo så följer det med nya bult med låsfärg på
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Vojje skrev:
bensinskalle skrev:Jag har återanvänt mina skruvar flera ggr, inga problem alls.
Flera gånger??? Köper du skivorna på B-tema, eller vad är problemet?
Haft av oken p.g.a. pill och renovering och bytt skivorna så det har blivit ett par gånger ;)

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....