Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Såhär ligger det till.

Idag när jag skulle köra till stan så märker jag att bilen går trögt. Går bra till ca 2000 varv i varje växel och sen låter den mer än vad den gör i hastighet. På motorvägen och lite lätt lutning neråt så går det att komma upp i ca 3000 varv i femmans växel och då ca 110/120 km/h men sjukt sakta.

Min katalysator har rasslat ett bra tag och tog upp det på bilprovningen i maj i år, men de sa att det inte gjorde ngt, "kör tills den går sönder".

Gissar att det kanske har hänt nu? Att avgaserna inte kommer ut som de ska och "stryper" bilen? Är helt nollställd. Vafan göra? :(

Cheers
Fredrik
av *pettson*
fruxo skrev:Hejsan!

Såhär ligger det till.

Idag när jag skulle köra till stan så märker jag att bilen går trögt. Går bra till ca 2000 varv i varje växel och sen låter den mer än vad den gör i hastighet. På motorvägen och lite lätt lutning neråt så går det att komma upp i ca 3000 varv i femmans växel och då ca 110/120 km/h men sjukt sakta.

Min katalysator har rasslat ett bra tag och tog upp det på bilprovningen i maj i år, men de sa att det inte gjorde ngt, "kör tills den går sönder".

Gissar att det kanske har hänt nu? Att avgaserna inte kommer ut som de ska och "stryper" bilen? Är helt nollställd. Vafan göra? :(

Cheers
Fredrik
Tja.. via internet lär inte felet bli avhjälpt.
Rasslar det i katalysatorn och du misstänker att den kväver bilen så blir det till att göra nåt så enkelt som att be en vän gasa medans du sätter ned handen vid avgasröret. Pass upp.. det är varmt. Det du vill veta är om det blåser relevant mycket i avgasröret. Verkar det blåsa lite i förhållande till varvtal, eller iallafall svagt, helt utan kraft, så lär täppt system ligga bra till. Då återstår att antingen lossa främre röret mot flex och låta avgaser blåsa ut där medans du provkör en kortare sträcka. Går bilen bättre är katalysatorn problemet och då blir det till att byta. Eller så blir det till att byta direkt. Allt vad du tycker känns bäst.
Hej!

Nu har jag vart ute och kollat bilen igen. Provat lite olika gaspådrag, 1500 varv går bra låter bra. Men när jag ska gå sakta upp till 2000 varv så kommer den kanske till 1750 varv och sen ligger den där även om jag trycker på lite mer gas hela tiden, sen lossnar det och då går den upp i varv men motorn låter inte kry. Skrapar och, kan ha fel men brummar lite från motorn, (drar luft?). upp till nästan 4000 varv så låter det fan inte bra, vågar inte dra på mer för om ngt skulle hända. När jag skulle köra in och upp i garaget så hade den knappt kraft att komma upp men den gjorde det i vart fall.

Har funderat på om det är ngt med ngn packning eller topplocket! :(

Har inte råd med detta!

Cheers
fruxo skrev:Hej!

Nu har jag vart ute och kollat bilen igen. Provat lite olika gaspådrag, 1500 varv går bra låter bra. Men när jag ska gå sakta upp till 2000 varv så kommer den kanske till 1750 varv och sen ligger den där även om jag trycker på lite mer gas hela tiden, sen lossnar det och då går den upp i varv men motorn låter inte kry. Skrapar och, kan ha fel men brummar lite från motorn, (drar luft?). upp till nästan 4000 varv så låter det fan inte bra, vågar inte dra på mer för om ngt skulle hända. När jag skulle köra in och upp i garaget så hade den knappt kraft att komma upp men den gjorde det i vart fall.

Har funderat på om det är ngt med ngn packning eller topplocket! :(

Har inte råd med detta!

Cheers
När du gjorde detta test gjorde du då som Pettsson föreslog och delade systemet vid flexen?

Mvh GK
Men flexen kommer man väl ändå åt ovanifrån? Inte direkt gott om utrymme, men bör helt klart vara möjligt.

Men en domkraft lär du väl ändå ha? Annars är det nog dags att införskaffa en. Själv kör jag med en modell budget (200kr tror jag). Den funkar finfint (dock inget jag litar på så pass mycket att jag vill ligga under bilen med bara domkraften som stöd) :)
Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]

Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]