Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MiN
Baksätesljudet går att få bortprogrammerat (visuell varning räcker), och även det högre (accellererande) ljudet för framstolarna.
Jag har nyss fått åtgärdat det på originalverkstad.

Nu återstår att få bort resten av pipet....

(Och spar på krutet, moraltanter, det handlar inte om att köra utan bälte, men nu går det inte ens att flytta bilen utan att bli ding-ding-ding! =)
av improwise
MiN skrev:Baksätesljudet går att få bortprogrammerat (visuell varning räcker), och även det högre (accellererande) ljudet för framstolarna.
Jag har nyss fått åtgärdat det på originalverkstad.

Nu återstår att få bort resten av pipet....

(Och spar på krutet, moraltanter, det handlar inte om att köra utan bälte, men nu går det inte ens att flytta bilen utan att bli ding-ding-ding! =)
På min XC60 MY12 så har jag inget ljud från baksätesbältena, däremot indikation på skärmen. Fram däremot plingar de så man håller på att bli galen, t.ex. när jag kör i mitt lågintensiva garage i stan. Det är absolut något som kommer påverka mitt val av nästa bil, och då inte till volvos fördel :(
Användarvisningsbild
av hollan
du kan på volvo åf stänga av baksätet helt utan att få upp varningsmeddelande eller pip
fram kan du sänka volymen och få bort det stegrande ljudet att den sänker radion
bältes varning har alla bilar som vill få bra betyg i euro ncap så om du skall byta bort bilen enbart för varningen så får det nog bli till en gammal bil allt en bil före 1969 för då behöver du inte ha bälte ens
av Steff 99
Hur svårt är det att ta på bältet, det brukar en femåring klara med bravur, då är signalen tyst.
av improwise
hollan skrev:du kan på volvo åf stänga av baksätet helt utan att få upp varningsmeddelande eller pip
fram kan du sänka volymen och få bort det stegrande ljudet att den sänker radion
bältes varning har alla bilar som vill få bra betyg i euro ncap så om du skall byta bort bilen enbart för varningen så får det nog bli till en gammal bil allt en bil före 1969 för då behöver du inte ha bälte ens
Meddelanden är helt ok, det är ju i grunden en bra funktion, bara att den är så totalt felkonstruerad i moderna volvobilar (iaf de jag åkt i). Har aldrig haft problem med det i tidigare bilar, även dessa med högsta säkerhetsbetyg märkligt nog trots att de inte driver en till vansinne. Sen tror jag hela bilbranschen behöver anlita lite folk från verkligheten om de tror att dessa system faktiskt bidrar till en högre säkerhet som de är utformade nu. Jag kör själv alltid med bilbälte där det behövs, och kräver att alla andra i bilen ska göra det också. Men inte f-n är det för att nån idiotisk mistlur tjuter, då byter jag hellre bil för att slippa det.
av Steff 99
Efter senaste programvaruuppdateringen...är signalen för bältet mer konstant..ingen höjning av ljudet...och den tystar direkt, när man tar på bältet :lol:
av improwise
Steff 99 skrev:Efter senaste programvaruuppdateringen...är signalen för bältet mer konstant..ingen höjning av ljudet...och den tystar direkt, när man tar på bältet :lol:
Vilket jag gissar beror på en lavin av klagomål från kunderna. Vilket man antagligen hade kunnat undvika genom att redan från början fråga nån utanför designavdelningen hur de ville ha det, eller ännu bättre, låta dem prova själva och ge feedback. Fast det skulle ju innebära att ingenjörerna inte alltid vet bäst själva hur det ska vara...hemsk tanke :D
av Steff 99
Hur stort är egentligen problemet...?
Detta känns mer som en storm i ett vattenglas, men vi är olika som personer, eftersom syftet finns att varna för något, lik väl som vissa bilar varnar för att nyckeln sitter i tändningslåset...
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Jag knäckte nästan näsbenet på parkeringen när säkerhetssystemet tyckte att bilen skulle stoppas tvärt.
Nu har jag bälte på även på parkeringen.

Det är nog inte trevligt att krama airbags som exploderar heller.
av Lövet
Jag tycker också att pipljudet i Volvo är närmast bisarrt högt och dessutom kommer alldeles för tidigt. Man ska kunna flytta en bil 20 meter i 10 km/h utan att bilen skriker åt en. Värst var min S40N som varnade för bältet INNAN man ens startat bilen :evil:

Tror också att det är den vita och brun[…]

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]

D4 VEA dricker olja

Kommer köra https://oljedroppen.se/produkt/mo[…]