Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag skulle vilja säga en valfri xc awd (med haldex gen 4 vad det verkar av modell 60, 70 eller 90) med D5 eller T6 motor. Givetvis automat. De olika modellerna har sin för och nackdelar och det blir nog lite av en smaksak vilken som faller en själv i smaken. Personligen tycker jag min xc60 är helt sagolik på att dra tunga släp, men den är lite knixig att backa små släp med på grund av dess höga bakdel och breda skuldror (sikten blir lidande) så för små släp är en xc70 bättre (med det inte sagt att den är sämre att dra stora), tycker jag.

/Martin
AWDn får dock inte vara en MY13

Vissa gillar automat för de är rädda bränna kopplingen av tunga släp vid backning, andra gillar manuell för de är rädda bränna automaten av tunga släp i backar.
Överhettade automatlådor var ett större problem på den tid då oljekylarna var luftkylda. Dagens vattenkylda oljekylare fungerar även då bilen står still, eller kör sakta. Automatlåda är onekligen bra i besvärliga lägen. Årets Hallands 3-dagars hade en ännu lerigare camping än förra året. Lukten av brända lameller låg lika tjock som grillosen brukar göra, när vädret är bra, efter det att alla försökt få in sina husvagnar i rätt dynghål.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
apersson850 skrev:Överhettade automatlådor var ett större problem på den tid då oljekylarna var luftkylda. Dagens vattenkylda oljekylare fungerar även då bilen står still, eller kör sakta. Automatlåda är onekligen bra i besvärliga lägen. Årets Hallands 3-dagars hade en ännu lerigare camping än fprra året. Lukten av brända lameller låg lika tjock som grillosen brukar göra, när vädret är bra, efter det att alla försökt få in sina husvagnar i rätt dynghål.
Tur du inte har en My13 då hade du fått parkera på en asfalt yta:)
apersson850 skrev:Överhettade automatlådor var ett större problem på den tid då oljekylarna var luftkylda. Dagens vattenkylda oljekylare fungerar även då bilen står still, eller kör sakta. Automatlåda är onekligen bra i besvärliga lägen. Årets Hallands 3-dagars hade en ännu lerigare camping än fprra året. Lukten av brända lameller låg lika tjock som grillosen brukar göra, när vädret är bra, efter det att alla försökt få in sina husvagnar i rätt dynghål.
Låter som folk inte kan köra bil överhuvudtaget och därför borde välja automatare för att kompensera för bristande körförmåga.

Backade in en stor Kabe boogie längs en lång skogsstig och trixade sen in den mellan två träd på naturkamping, inte luktade det bränt om kopplingen för det.

Samma med båten, har alltid dragit upp + 2.1 ton uppför branta ramper utan kopplingslukt.
Problemet uppstår förstås främst för att det slirar. I sina försök att dra försiktigt och då kanske behålla greppet var det en del som klådde kopplingen istället. Det har inte alltid med körskicklighet att göra. Det finns en anledning till att man kan beställa en Scania med Allisonlåda, exempelvis.
En XC70 D5 MY12 Polestar och automat samt nivåreglering måste väl vara en kanon bil att både dra med på landsväg och även vid finmanövrering.

Nackdelen med en automatlåda är att motorbromsen är obefintligt i läge D och skjuter det på i en brant backe så måste man slänga i det sekventiella läget och växla ner några snäpp, vilket jag gör även utan husvagn.
Min Drive fungerar hur bra som helst att dra med på dom 1300kg som jag får dra med den. Visst den är inte snabb med eller utan släp, men den tar mig dit jag vill och det gör den snålt och bekvämt. Husvagnen går lekande lätt bakom och hästsläp med 1300kg + moms gick utmärkt bakom också! Naturligtvis får man leta på annat håll om man ska dra tyngre, men man behöver inte överköpa sin bil. Tyvärr tillåter ju inte Volvo att köpa en bil som passar årets övriga icke släpkörning genom att sänka släpvikten för de mindre motorerna. Samma motor i forden får ju dra 1600kg..

Jag tror jag hellre hade haft 4x4 än fler hästkrafter!
Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]