Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eriks
perhall skrev:En 2,4D-motor 163 hk tillverkad under exakt samma period som numret du nämnde producerades borde passa - förmodligen exakt samma grejer men annat nummer för att inte "avslöja"/erkänna att 2,4D/D5 är exakt samma förutom trimgrad...?/PH
Det är nog sant som du säger.. flera hävdar att det är samma motor och att det är själva styrningen som bestämmer motorns "typ" :D

Men jag vet som inte hur jag ska göra.. ska man våga chansa på att köpa en motor för 30tusen och riskera att den kanske inte passar på nått sätt..
av Mwi
Eriks skrev:Det är nog sant som du säger.. flera hävdar att det är samma motor och att det är själva styrningen som bestämmer motorns "typ" :D
Men jag vet som inte hur jag ska göra.. ska man våga chansa på att köpa en motor för 30tusen och riskera att den kanske inte passar på nått sätt..
Jag gjorde ett motorbyte på våran 965 3,0 för några år sedan, letade runt efter en motor och hittade en från 1998 och enligt alla "experter" så borde den passa i våran 96:a :D Det blev inte 204 Hp i den kombinationen :cry: känns mer som 1,6D med åtdragen handbroms. Nu är det en andra bil som rullar 300 mil om året, så det har inte någon större betydelse och kostnaden var runt 10,000. I ditt fall så hade jag letat efter "rätt" motor eller försökt att sälja bilen med trasig motor till någon opptimist och köpt något annat.
av perhall
Den där sista idén är inte så dum. Bilen har gått långt och är det en massa andra saker som behöver eller snart behöver bytas kan det förutom 30-40 000 för motorbyte med montering, ev. mjukvaru-uppdateringar etc. + andra reparationer + vara utan bil + bilen blir ändå inte värd så mycket mer när den är fixad för den har trots allt gått 40 000 mil - kan det vara en bra idé att sälja den för 45-50 till nån optimist och sen köpa en nyare och fräschare för 125-150...idén låter bra. För när motorn har rasat kan köparen rent mentalt tänkas fokusera på det och "glömma" att stötdämpare, vindruta, förarbälte, bromsar och annat behöver bytas.../PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Men hur illa är det med motorn du har i bilen nu? Kan du inte fixa den, hur länge körde du utan vatten. Bara några sekunder så någon packning bara behöver bytas? Eller körde du långt tllls det var rena Fukushima under huven och allt var helt toastat i motorn.
av Eriks
VolvoB20 skrev:Men hur illa är det med motorn du har i bilen nu? Kan du inte fixa den, hur länge körde du utan vatten. Bara några sekunder så någon packning bara behöver bytas? Eller körde du långt tllls det var rena Fukushima under huven och allt var helt toastat i motorn.
Nog vore det enkelt och bara få sälja iväg den. Har haft dom tankarna om man skulle kolla om det fanns någon som var intresserad av att köpa den.
Om inte annat kanske man kan slakta ner den och sälja delarna. Får väl kanske inte ihop så mycket på det sättet heller men då slipper man ha den ståendes i garaget och kan fokusera på att köpa en nyare.

Hur illa det är med motorn kan jag inte svara på. Det hela började ju med att jag fick en varning om att jag hade för lite kylarvatten. Stannade då bilen och kollade. MEN då fanns det kylarvatten i den. Dock låg nivån på min strecket. Men jag tänkte att eftersom jag bara har ca 1 mil hem så borde jag ju kunna klara det då det bara är på min.(Optimist som man är) Den var ju inte tom eller så. Så jag fortsatte och efter ca någon kilometer fick jag ju alla dess olika varningar om att motorn var för varm och att jag skulle sänka hastigheten och fylla kylarvatten m.m
Då förstod jag att detta är allvarligt. Så jag skyndade mig att stanna där jag inte skulle riskera att skapa olycka. Hade dessutom grabben (1.5år) i Och då insåg jag att det var kört. Tanken tom, det rykte som fan ur höger hjulhus. Så tanken var ju brinner fanskapet. Skyndade mig och kolla. Tänkte att jag måste ju hinna få ur grabben om bilen brinner. Men det var bara det att motorn var ganska jätte överhettad skulle jag säga. :cry:

Så det är väl hela historien.
Så frågan är ju om kolvringarna har tagit skada m.m m.m På verkstaden sa dom bara att jag hade fyll komp tryck rakt ut i kylsystemet så toppen är nog rökt. Frågan är ju bara hur underdelen är och OM man ska våga chansa att bara byta toppen..

Vad säger ni som kanske kan sånt här? (I) 2 av 3 verkstäder tyckte jag skulle byta hela motorn så man vet att allt fungerar sendan så inte kolvringarna är slut och så vidare.
av osla
nog tror jag att dina kolvringar är slut, dom brukar inte tycka om att köras för varma. sen kan man ju fundera på hur loppen mm ser ut, och lager.
nej jag tror nog att din motor är ganska slut tyvär
av Eriks
osla skrev:nog tror jag att dina kolvringar är slut, dom brukar inte tycka om att köras för varma. sen kan man ju fundera på hur loppen mm ser ut, och lager.
nej jag tror nog att din motor är ganska slut tyvär
Jo jag är som inne på det med.. plus att den redan gått 37000 mil.. det jag blev förvånad över var att det var Volvo verkstaden som bara ville byta toppen. :-/ medans de andra verkstäderna ville byta hela motorn.. dåligt av Volvo måste jag tycka. Jag menar först riva motorn för topp byte och sedan kanske göra om det och ta hela motorn.. :-/
Användarvisningsbild
av Variosboy
Behöver inte vara det minsta konstigt att Volvo vill göra på det viset. Dom kanske är visa av erfarenhet och vet att bilar med samma motortyp som också gått varma bara tagit toppen med sig i fallet.

En viktig fråga son jag inte vet om den ställts än i tråden är hur mycket meka du har i ryggen? Ett motorbyte i sig är ju inte så svårt, men nog ställs man inför en och annan lurIng som bara erfarenhet ger en visdom om.

Skulle gissa att sammanräknat så är perhalls förslag om att sälja och köpa annat bra om du räknar all tid det kostar dig att forska i detta. Allt annat krångel som blir osv osv.
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]