Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan..

Personligen så tycker jag att det verkar troligt att det är mapsensorn som har gjort sitt.. då så ger den helt fel värden till styrboxen.. Mapsensorn sitter på röret mellan spjällhuset och intercoolern.. länkar en sida ifrån bildelsbasen så kan du se hur den ser ut.. :)

http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=22530518

om du nu vill ta en chansning o byta ut den så kolla upp artikel nummer så du får en likdan mapsensor.. :)

Mvh/Henke
Hej
Ok, så om mapsensorn har pajjat, funkar allt som vanligt ändå?
Min motor tickar på och det är inte minsta missljud alls, utan det saknas helt enkelt "turbotryck i det övre registret". Precis som om när den skall ladda på riktigt så händer inget....
//ml
Kollade lite noga och försökte lista ut var laddtrycksgivaren satt... Är det inte den som sitter inne i luftmassemätare?
Om inte vart sitter den då?
Jag bytte luftmassemätare men det blev ingen skillnad.
Vad finns det för mera elektronik på turbosida?
Det jag hittar, luftmassemätare och laddtrycksventil, verkar vara det enda. Sedan finns det mekaniska delar, dessa är inte bytta men vid kontroll, Wastegate, så är det ok. Jag har dragit i stången och den har inte hakat upp sig eller lossnat från fästet.
Kan det vara så enkelt att det är läckage i en av de tre slangana som går från laddtrycksventilen till turbon?

Innan allt brakade ihop byttes en packbox vid en kamaxel, den som sitter mot torpedväggen, under övre motorfästet så att säga.
Du märkte jag att de klammer som höll slangen vid luftmassemätaren satt löst och det skruvade jag åt, även slangen vid turbon skruvade jag åt lite extra. efter det gick bilen som den aldrig gjort, bra alltså :)
Men det varade bara i ett 10tal mil, sedan i ett växlingskörfält på E4, lade den bara av :(
Man skall väl inte glädjas för mycket, då kommer hämnden......
//ml
Har du kikat på kontakten till turbotryckgivaren.
Hade liknande problem på min. Bilen gick som en påse nötter.
Visade sig att den var full av olja.
På min sitter den utefter insugen alldeles innan röret går upp mot motorn.
Lite ovanför oljestickan.
Tack för hjälpen.
Jag har felsökt och inte lokaliserat något fel, tills jag gav upp och lämnade till en person som kunde skruva. Jag hade tidigare lämnat till en riktig verkstad, men de kunde inte mäta upp något fel.
Nu skruvades helt sonika turbon bort och då var det ingen tvekan längre....eller som han sa i telefon..
He he den var helt utbränd den turbon....

Så nu står turbobyte på menyn och det lär väl lösa alla frågor.

Bilen har stått under hösten pga annat inköp av bil...

Men nu har man lärt sig hur en v70 2.4 t, ser ut under huven i allafall..

/ML

Hej! Jag har när jag köpte bilen fö[…]

Tack för svar, så milen 27000 på […]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]