Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KaliZ
Tjenna!

Häromdagen när jag låg och pressade på motorvägen så var det rätt varmt i luften (ca 28grader) och mycket trafik.
Rätt som det var så lade ECC:n av att kyla och det blev rätt kvavt i bilen.
Har ägnat några timmar på att googla runt och kommit fram till att kompressorn måste shimsas.
Testade att köra en bit idag på kvällen när det var neråt 24 grader och då fungerade ECC:n klockrent så systemet måste troligtvis inte läckage-sökas.

Kröp under bilen om hastigast, men såg ingenting då jag inte hade tillfället att demontera plast-kåpan (som sitter fast i spoilern) under kylet.
Kikade lite ovanifrån istället och lokaliserade kompressorn och konstaterade att där nog var alldeles för mycket spel för dens eget bästa.

Nu till mina frågor...

Det ser fruktansvärt trångt ut där nere mellan kompressorn och hjullhuset. Är det verkligen så gott om plats så att det fungerar att shimsa den på plats på alla bilar? Många guider på nätet säger att det går att göra på plats, men det är som sagt var RIKTIGT trångt.
Ni som gjort det själva, var det värt jobbet eller ska man lämna in istället?
Är det krångligt? Det verkar relativt enkelt om man kikar på nätet. Jag har inga gigantiska mek-kunskaper mera än på bromsbyte och hjullagerbytes nivå.
Någon som har en uppfattning om vad det kostar att få jobbet gjort på Volvo, mellan tummen och pekfingret?

//KaliZ
av JE Jr
Jag har en S70 GLT '00 och den har jag shimsat om kompressorn på. Har du en GLT eller 2.4 så är det samma motor, och det går att göra på plats! Men de är trångt... Jag hissade min bil och gjorde det underifrån. Tror jag fick lossa kompressorn från sina infästningar mot motorblocket, men ac-rören kunde jag låta sitta kvar, så nån fyllning etc behövdes inte. Min AC har fungerat sedan dess, lycka till!
Jag har en v70 -00 som hadde för stort spel i magnet kopplingen på kompressorn Jag fixade m5 bultar o kapade i rätt längd men kom aldrig till skott då jag tyckte det såg trångt ut Häromdagen var det varm som satan o den förbanade ac funkade inte mer än ca 5 minuter VARMLUFT o UNKEN lukt Jag körde till den lokala ac firman o kollade priset på att schimsa kompressorn dom ville ha 2500 kr för schimsning nytt torkfilter och påfyllning av ny gas Dom tar väck kompressorn när dom gör detta han sa att risken fanns att sabba magnetkopplingen om man gjör det på plats Jag slog till för då får man ju en koll att allt är ok Nu funkar det JÄTTE BRA mvh kalles123
av KaliZ
JE Jr skrev:Jag har en S70 GLT '00 och den har jag shimsat om kompressorn på. Har du en GLT eller 2.4 så är det samma motor, och det går att göra på plats! Men de är trångt... Jag hissade min bil och gjorde det underifrån. Tror jag fick lossa kompressorn från sina infästningar mot motorblocket, men ac-rören kunde jag låta sitta kvar, så nån fyllning etc behövdes inte. Min AC har fungerat sedan dess, lycka till!
Hmm, det var just det jag inte ville göra...lossa kompressorn. Med min otur så kommer det säkert hända någon i någon skarv med läckage som följd.
Jag har GLT:n för övrigt. Varför var du tvungen att lossa den? Var det för att få plats med händer eller få plats med verktyg eller för att överhuvudtaget kunna lyfta av magnetkopplingen?
kalles123 skrev:Jag har en v70 -00 som hadde för stort spel i magnet kopplingen på kompressorn Jag fixade m5 bultar o kapade i rätt längd men kom aldrig till skott då jag tyckte det såg trångt ut Häromdagen var det varm som satan o den förbanade ac funkade inte mer än ca 5 minuter VARMLUFT o UNKEN lukt Jag körde till den lokala ac firman o kollade priset på att schimsa kompressorn dom ville ha 2500 kr för schimsning nytt torkfilter och påfyllning av ny gas Dom tar väck kompressorn när dom gör detta han sa att risken fanns att sabba magnetkopplingen om man gjör det på plats Jag slog till för då får man ju en koll att allt är ok Nu funkar det JÄTTE BRA mvh kalles123
Det var något nytt. Menar du att en vanlig AC-firma mekar med bilar och kan göra detta jobbet eller var detta en väldigt unik AC-firma du besökte?

//KaliZ
Jag schimsade min kompressor för 2 år sedan på min dåvarande 8555 gLT 96:a.
Gick faktiskt ganska hyfsat lätt om än lite småtrångt. Behövde inte lossa kompressorn alls.
Bara plocka av undre skyddet under kylaren och fixa 3 st. M5 skruvar i rätt längd, tror att dom skulle vara 28 mm långa men inte helt säker. Skruva in alla 3 för hand och stoppa en skruvmejsel eller liknande mellan 2 st och håll emot medans du lossar centrumbulten med 10 ans nyckel eller hylsa men låt den sitta kvar lite löst. Sedan skruva i dom 3 st. M5:orna lite grann åt gången. Då är en ringnyckel med spärr guld värt, skall vara en 8mm till M5:orna. Bara skruva dom 3 M5:orna tills skivan lossnar.
Man behöver inte ens lyfta av aggregatremmen.
Kan hjälpa att bända lite i motorn så man får av skivan lite lättare. Behövs bara bändas någon mm så du behöver inte lossa motorfästen elller något liknande.

Har för övrigt en AC kompressor till salu som är färdigschimsad, också från en 96:a och ca. 20000 mil.
PM:A om intresse finns.
av KaliZ
Mackansglt skrev:Jag schimsade min kompressor för 2 år sedan på min dåvarande 8555 gLT 96:a.
Gick faktiskt ganska hyfsat lätt om än lite småtrångt. Behövde inte lossa kompressorn alls.
Bara plocka av undre skyddet under kylaren och fixa 3 st. M5 skruvar i rätt längd, tror att dom skulle vara 28 mm långa men inte helt säker. Skruva in alla 3 för hand och stoppa en skruvmejsel eller liknande mellan 2 st och håll emot medans du lossar centrumbulten med 10 ans nyckel eller hylsa men låt den sitta kvar lite löst. Sedan skruva i dom 3 st. M5:orna lite grann åt gången. Då är en ringnyckel med spärr guld värt, skall vara en 8mm till M5:orna. Bara skruva dom 3 M5:orna tills skivan lossnar.
Man behöver inte ens lyfta av aggregatremmen.
Kan hjälpa att bända lite i motorn så man får av skivan lite lättare. Behövs bara bändas någon mm så du behöver inte lossa motorfästen elller något liknande.

Har för övrigt en AC kompressor till salu som är färdigschimsad, också från en 96:a och ca. 20000 mil.
PM:A om intresse finns.
Aj va fasen! Du fick det att låta som om det var max 30min jobb!!!
Som du skriver, genom att bryta i hela motorn en aning så kanske man inte behöver lossa kompressorn eller dess rem heller för den delen.

Ska man mäta spelet med varm motor och då kompressorn slagit till och från under några mil? Eller ska man mäta det med kall motor?

Jag förstår nog inte själva delningen av kopplingen bara.
Varför kan jag inte ta bort centrumbulten helt direkt? Är det för att allt bara rasar isär när man väl delar den sedan?

Genom att skruva dem 3st M5:orna så går dem ner i kopplingens slirbana på kompressorn och genom att fortsätta skruva dem så tvingar jag av kopplingens andra del om jag förstår konstruktionen korrekt?

Den sitter endast med presspassning? Ingen lurig segersäkring eller något sånt?

När allt ska ihop igen sedan. Är det bara att dra centrumbulten lagom hårt då eller? Givetvis genom att hålla på m5-bultarna också samtidigt, men då backa dem en bit först så dem inte går ner i slirbanan?

Är det trickigt att få på kopplingen igen? Är där några splines eller att det lätt blir byrålådseffekt? Måste man bruka våld? Det är rätt trångt utrymme och begränsat med våld går att tillföra antar jag.

Känns som det är ofarligt att testa får jag inte loss kopplingen pga det är för dåligt utrymme så är det ju bara att dra dit den igen antar jag?

MVH
KaliZ
Kamremsras

Men den stora frågan är efter 6 å[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]

Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]