Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
Hur stänger man av varningen man får varje gång man startar GPS:en (Navigationen) på en XC60 MY12 med senaste kartuppdateringen? Blir så jäkla irriterad när man försöker röststyra den och bara får till svar att man inte accepterat varningen, vilket man bara verkar kunna göra via knapp vad jag listat ut iaf, och då måste man släppa vägen med blicken och så tappar man ju en stor del av vitsen med röststyrning. Utgår ifrån att det går att stänga av och att jag bara inte vet hur :)

Tycker fortfarande att min Navigon app i iPhonen för några hundralappar utan större problem kan konkurrera med den inbyggda för typ 30 papp eller vad den nu kostar, bortsett då från de automatiska fördelar som den senare får iom att den kan kommunicera med övriga system som radio etc samt att man slipper extra sladdar. Men det är ju delvis en orättvis jämförelse, jämför man bara programvarorna vinner i mina ögon Navigon lätt. Detta är nog dock inte kanske enbart något som gäller Volvo, de flesta inbyggda system i bilar påminner ju om vad man hade på 90 talet i IT-världen.
Notera dock att man måsta ha navigationen aktiv, alltså kartan måste vara på väg att visas, för att varningen ska kvittera sig själv.

Numera kostar inbyggd navigator i alla fall under 10000, och då ingår ju även gyrobackup för den inbyggda. Sådana har väl inte funnits i portabla sedan Garmin slutade med det i sina bättre StreetPilot.
av improwise
Är det så konstigt att det går åt h-e med bilbranschen när så många som jobbar i den verkar vara idioter? Eller är det bara på Volvo det är så? Detta är ju ett typiskt exempel på något RIKTIGT korkat, en helt meningslös funktion som man ansträngt sig för att lägga till, som inte tillför någonting alls men som däremot skapar en jäkla massa irritation (garanterat hos fler än mig) och dessutom skapar en trafikfara. Jag vågar lova att ingen här på forumet läser detta meddelande var enda gång det dyker upp, dessutom tror (iaf hoppas) jag att ingen är så dum att de kört helt och hållet på vad navigationen säger åt en utan en tanke på vad man ser och hör runt bilen. (har för mig det är typ vad meddelandet säger).

Det är precis samma sak som med bältespåminnaren (mistluren), helt ok att den finns där, och jag har aldrig haft något problem med den i tidigare bilar. Men med min nuvarande XC60 kör jag som en galning genom garaget med stereon på högsta volym, efter att ha behövt ta av mig bältet för att öppna garageporten, bara får att få tyst på eländet så fort som möjligt. Hur smart är det??

Jag köper en bil för långt över en halv miljon, och inte nog med att Volvo verkar tro att jag är en usel förare utan egen tankeförmåga, man dessutom aktivt bidrar till att jag ska bli just det, tack vare "säkerhetssystem" som vilken 12 åring som helst kan räkna ut är helt felaktigt utformade.

Sorry, men jag blir så jäkla trött på detta överförmynderi från Volvos sida :D
av Droopy
improwise skrev:Hur stänger man av varningen man får varje gång man startar GPS:en (Navigationen) på en XC60 MY12 med senaste kartuppdateringen? Blir så jäkla irriterad när man försöker röststyra den och bara får till svar att man inte accepterat varningen, vilket man bara verkar kunna göra via knapp vad jag listat ut iaf, och då måste man släppa vägen med blicken och så tappar man ju en stor del av vitsen med röststyrning. Utgår ifrån att det går att stänga av och att jag bara inte vet hur :)

Tycker fortfarande att min Navigon app i iPhonen för några hundralappar utan större problem kan konkurrera med den inbyggda för typ 30 papp eller vad den nu kostar, bortsett då från de automatiska fördelar som den senare får iom att den kan kommunicera med övriga system som radio etc samt att man slipper extra sladdar. Men det är ju delvis en orättvis jämförelse, jämför man bara programvarorna vinner i mina ögon Navigon lätt. Detta är nog dock inte kanske enbart något som gäller Volvo, de flesta inbyggda system i bilar påminner ju om vad man hade på 90 talet i IT-världen.
jo, tyvär är alla inbyggda Nav-system mer el mindre undermåliga, man får hundra gånger mer för en tusenlapp ute i handeln. Navigon i en smartphone slår ju volvos inbyggda med hästlängder, och inet bara <Volvos för den delen.

Vet inte riktigt vad det är som bromsar heller, billtillverkarna borde ju lätt kunna gå samman med någon större tillverkare och få ett förstklassigt integrerat system istället för att envisas med att försöka få fram något eget som fungerar sisådär jämfört med en lös från Elgiganten. färstår inte heller prissättningen på en integrerad nav, hallå! 10,000SEK för vadå?, jaja bara hoppas att det blir bättre i framtiden menjag tvivlar.
av improwise
dissonans skrev:Utan bältesvarning går det inte att få fem stjärnor i Euro NCAP. Så enkelt är det. Det är alltså överförmynderi från deras sida, inte från Volvos.
Vem har sagt att bältesvarningen ska tas bort? Det är ju implementationen det är fel på, inte grundtanken. Vad händer härnäst, elchocker om man kör en meter utan bälte, även om det så råkar vara 10 meter i 30 km/t på en helt tom parkerinsplats i fullt dagsljus? :D
Senast redigerad av 1 improwise, redigerad totalt 0 gånger.
av improwise
apersson850 skrev:Vore det inte enklare att bara ta på bältet igen, även om det nu är inne i garaget?
Precis så tror jag Volvos ingenjörer tänker också, "vi vet bäst och därför bestämmer vi åt dig", vilket är skälet till att de misslyckats med implementationen. Jag är själv ingenjör så jag vet hur det brukar bli när ingenjörer tror sig veta bäst även kring saker de inte kan (typ användbarhet, psykologi osv).
av improwise
Droopy skrev:Vet inte riktigt vad det är som bromsar heller, billtillverkarna borde ju lätt kunna gå samman med någon större tillverkare och få ett förstklassigt integrerat system istället för att envisas med att försöka få fram något eget som fungerar sisådär jämfört med en lös från Elgiganten. färstår inte heller prissättningen på en integrerad nav, hallå! 10,000SEK för vadå?, jaja bara hoppas att det blir bättre i framtiden menjag tvivlar.
Jag gissar att det handlar om "Not invented here", samt det klassiska misstaget att "vår bransch är unik, klart vi måste ha unika lösningar". Jämför med tågbranschen, där det trots att tåg funnits i flera hundra år ändå är närmast en sensation att ett tåg från ett land kan köra på en bana i ett grannland. En modernare bransch som telecom, för att inte tala om datacom, löste samma problem globalt på typ 20 år.

Tänk t.ex. om man skulle införa pekskärmar hur många hoplösa små obegripliga knappar man skulle kunna ta bort, och ändå få en klart bättre användarupplevelse.

Är det så att Volvo är mkt sämre än alla andra biltillverkare på detta, eller ser det lika ut över hela linjen? Min erfarenhet är nog främst det sistnämnda, men har av naturliga skäl inte direkt testat hela marknaden. Har för mig att SAAB hade något Androidinterface på gång innan dom gick i graven.

Har precis avslutat ett litet test, drog en hjulmu[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Kom ihåg att du måste göra en reg[…]

Vaccumslangar till 940

Hej! Kan man köra med siliconslang från[…]

Hej! Har plockat ut inredningen i bagaget på[…]