Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Jag skulle ge mig på att byta övre motorfäste på mon XC70 -06. Vilken hylsstorlek är det till bulten som går genom bussningen?
Användarvisningsbild
av Loppan78
Eftersom det är M12 skruv så borde det vara 18mm på skruvskallen och 19mm på muttern..
Detta är standard för en M12 skruv så jag är inte helt 100 på att det stämmer i detta fall men chancen är stor att det stämmer.
Den skall dras med 80Nm.
Användarvisningsbild
av Loppan78
Dra åt den ordentligt, det är inte så jättenoga på just den skruven.
Ska du byta komplett konsoll så sitter den fast med fyra stycken M10 skruv som skall dras med 50Nm.
Inte heller dessa är så jättenoga med just momentet. Dra dom ganska hår dock inte för hårt då den dras i aluminium.
Användarvisningsbild
av Loppan78
Finns ingen anledningen att skaffa en momentnyckel till den skruven. Det är överkurs. HiTek använder du verkligen momentnyckel till varje skruv på bilen?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Enda gången jag använt momentnyckel är till topplocksbultarna. Har testa en gång på fälgarna som skulle dras med 120Nm tror jag. Det var inte så jobbigt. Så nu har man lite känsla.
av Heatseeker
Har man inte ens någon hylsnyckelsats så kanske man inte ska ge sig på någon sådan operation!

Jag har bytt säkert 4-5 sådana fästen och aldrig dragit med moment, man drar lite lagom, tror inte ens volvo skulle ragga fram momentnyckel för det!
av HiTek
Loppan78 skrev:Finns ingen anledningen att skaffa en momentnyckel till den skruven. Det är överkurs. HiTek använder du verkligen momentnyckel till varje skruv på bilen?
Haha, nej då. Men i motorrummet gör jag det. Speciellt med fästen så som övremotorfäste då det är viktigt att det sitter som det ska där inne :)
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]