Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
I instruktionboken står det att Start/Stopp avaktiveras när man har trailer bakom.

Även i displayen "MyCar" står det att Start/Stopp är avaktiverats för att bilen har detekterat att släpet är tillkopplat.

Ändå auto-stoppar motorn i varje rödljus när jag har släpet på.

Verkar vara lite otestad mjukvara i MY13 känns det som. Hur fungerar det för era My12?
Kan det ju vara. Blir ju ofta nåt dussintal lampor till, om det är en lite längre släp (husvagn).
Befarat ökat kylbehov kan det knappast vara, för det kan man ju lätt känna av individuellt vid varje stopp.
Det står också att start/stopp är avaktiverat om motorn inte är i drifttemp. Vad är drift-temp ?

Om jag startar bilen på mogonen och svänger ut från huset på gatan så autostoppar bilen. Har bilen nått drifttemp redan på 15 sekunder från kallstart.

Det är klart, det var väl 15 grader ute och den räknar kanske det som ok temperatur på motorn för att aktivera S/S
Nu har jag kört lite släp också eller ja rätt mkt. 20% har den nya bilen rullat med släp och varje gång man sätter i kontakten så slocknar s/s lampan. Kan det vara för att säkerhetsställa kylningen och den ökade effekten pga belysningen.
Verkar ändå som en ologisk lösning. En D5 med tomt släp belastas ju knappt alls och ska alltså inte s/s vid trafikljus etc. Medan min T4 som f n går hårt på bilsemester med snabb motorvägskörning (150-180 km/h), full packning (det känns f ö som det är en husvagn efter för den blir grymt mycket segare fullpackad), stannar direkt när man kommer till ett trafikljus, även om man just haft plattan i mattan i 2 timmar, det lärde man sig ju förr att man inte skulle göra med turbobilar... hur som helst är det ju en större belastning än att B20 hänger på ett släpp på sina 215 hk/420 Nm.../PH
mattish skrev:Nu har jag kört lite släp också eller ja rätt mkt. 20% har den nya bilen rullat med släp och varje gång man sätter i kontakten så slocknar s/s lampan. Kan det vara för att säkerhetsställa kylningen och den ökade effekten pga belysningen.
Jo visst slocknar S/S lampan så fort man kopplar ett släp. Men ändå så stoppar/startar motorn i varenda korsning i alla fall trots att det är avaktiverat.

Mjukvaran verkar duktigt buggig.
perhall skrev:Medan min T4 som f n går hårt på bilsemester med snabb motorvägskörning (150-180 km/h), full packning (det känns f ö som det är en husvagn efter för den blir grymt mycket segare fullpackad), stannar direkt när man kommer till ett trafikljus, även om man just haft plattan i mattan i 2 timmar, det lärde man sig ju förr att man inte skulle göra med turbobilar... hur som helst är det ju en större belastning än att B20 hänger på ett släpp på sina 215 hk/420 Nm.../PH
I det läget hade jag stängt av S/S direkt. Även om turbon är vattenmantlad vill man ju ha oljeföde i lagret så det inte koxar.
av Andis
Håller med låter inte nyttigt att stanna en turbo så snabbt efter en sån körning.

Blir intressant att se hur dessa bilar med start stop blir när dom börjat rulla några mil, typ 20-30 tusen mil om dom gör så att dom stannar motorn direkt efter 2 timmars fullgas.

Har svårt att tänka mig att det blir som en polares föra taxi som inte ens turbon var byt på fast den rullat över 60 tusen mil och ingen olja drog den heller sa han. Var en D5 motor i den.

Med vänlig hälsning,
Andis
Jag tror inte att den stannar om den känner att den är för varm. Ofta motorbromsar man alt kör lugnt fram till ett stopp och på den tiden hinner turbon kyla av.

Det är ju trots alt ngt som är galet bilen stannar trots att systemet ska vara avaktiverat. Min stannar inte.

Fungerar det att stänga av systemet så att den slutar stänga motorn på era bilar som inte stannar vid släpkörning?
Problemet när man tycker att bilen/motorn reagerar ologiskt och inkonsistent är ju att man inte vet om bilen har koll eller om den inte har det. Kör man från Lübeck till Kirchheim nonstop med full packning i 180 är det 3800 varv (visserligen ett måttligt varvtal) och nästan gasen i botten i på en tvåtonsklump. Det går max 1,5 minut från att man släpper gasen tills man står med avstängd motor vid det sega rödljuset i Kirchheim (ja, det är där alla bussar med skandinaviska ungdomar stannar och äter på McD/Max och går på toan)./PH
Värme i kupén laddhybrid

Det är en T8 -22 med elvärmare

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]