Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V60D5AWDPolestar skrev: Någon son har några andra tips på bilar med bra 4-hjulsdrift, ej BMW!, i personbilsformat?
Eftersom du föredrar manuell låda skulle jag spontant föreslå Subaru. Tyskarna har en orimlig prisbild om man vill ha lite utrustning.
VolvoB20 skrev: -I den lägre klassen huserar diverse viscokopplingar och långsamma hjälpsystems AWDer som har rätt slö inkoppling, det känns som Haldex gen 5 har ramlat ned hit nu. Vilket känns så tråkigt då de ju världsklass innan och jagade BMW i hälarna.
FInns det några som har kvar viscokoppling idag?
llesrof skrev:
VolvoB20 skrev: -I den lägre klassen huserar diverse viscokopplingar och långsamma hjälpsystems AWDer som har rätt slö inkoppling, det känns som Haldex gen 5 har ramlat ned hit nu. Vilket känns så tråkigt då de ju världsklass innan och jagade BMW i hälarna.
Fiat Panda 4x4 om det inte ändrats de senaste åren.
llesrof skrev:
Nej är nog inte vanligt vid nyförsäljning, jag tänkte mest på alla begagnade visco som fortfarande rullar på vägana.

Vad gäller nya bilar så provade jag tex en Honda CR-V mot min gamla XC70 2010 och CR-V hade plågsamt långsam inkoppling kommer jag ihåg att jag tyckte när jag jämförde med min gamla Gen4. Nu är väl min 2013 inte mycket bättre.....
Jag har följt denna tråd med stort intresse och idag bestämde jag mig för att testa själv.

Kompisen och jag jämförde två olika XC60 D5 AWD. Kompisen har en MY10, dvs med Gen 4, och så lånade vi med oss en MY13 med Gen 5. Vi åkte ut till ett stort grustag utanför stan för testa under samma förutsättningar, samma förare bara olika bilar.
Vi startade med MY10:an och körde upp i grushögen för att sedan stanna helt. Sedan gasade vi på mitt i och det var inget snack, alla 4 hjul drev direkt och grävde 4 gropar!
Vi gjorde sedan samma sak med MY13 och jag ska i ärlighetens namn säga att det var ingen större skillnad. Det var visserligen en liten fördröjning men inte i närheten av det jag föreställt mig efter att ha följt denna tråd. Hade jag inte varit medveten om att det var skillnad hade jag förmodligen inte reflekterat över det. Vi testade även samma sak runt i gyttja på plan mark, med samma resultat.

Det var endast vid ett tillfälle det var större skillnad och det var när vi körde sakta fram mot backen med jämn hastighet och MY10:an slirade till synes exakt samma på alla 4 men där MY13 slirade med fram fast hackade mer med bakhjulen.

Skillnaden förstås mer märkbar om man lastar på ett tungt släp och det är på blött gräs alt. is, men att påstå att den knappt driver bak skulle jag säga är direkt fel. Vid vanlig körning och utan tunga släp tror jag inte skillnaden märks över huvudtaget.

Bild
Amli skrev: Vi startade med MY10:an och körde upp i grushögen för att sedan stanna helt. Sedan gasade vi på mitt i och det var inget snack, alla 4 hjul drev direkt och grävde 4 gropar!
Vi gjorde sedan samma sak med MY13 och jag ska i ärlighetens namn säga att det var ingen större skillnad. Det var visserligen en liten fördröjning men inte i närheten av det jag föreställt mig efter att ha följt denna tråd. Hade jag inte varit medveten om att det var skillnad hade jag förmodligen inte reflekterat över det. Vi testade även samma sak runt i gyttja på plan mark, med samma resultat.

Det var endast vid ett tillfälle det var större skillnad och det var när vi körde sakta fram mot backen med jämn hastighet och MY10:an slirade till synes exakt samma på alla 4 men där MY13 slirade med fram fast hackade mer med bakhjulen.

Skillnaden förstås mer märkbar om man lastar på ett tungt släp och det är på blött gräs alt. is, men att påstå att den knappt driver bak skulle jag säga är direkt fel. Vid vanlig körning och utan tunga släp tror jag inte skillnaden märks över huvudtaget.
Allt går inte ut på att dra tunga släp för mig, jag har även värderat stabiliteten på vinterväg högt. Den där lilla stunden ni upplever att det tar att koppla in bak är väl inte hela världen om man gräver i en grushög.

Men hamnar man på en isfläck eller i en moddsträng så blir det ju 25 meter sladd på den lilla stunden.
amli, tummen upp för att någon äntligen gör något och faktiskt jämför bilarna! Att ni observerade en skillnad gör ju att detta är värt att utvärdera ytterligare.

Jag misstänker att skillnaden hae blivit ännu tydligare med manuella lådor.

Synd att inte hade möjlighet att flma, det hade varit mycket intressant.

/Martin
Amli skrev:Det var endast vid ett tillfälle det var större skillnad och det var när vi körde sakta fram mot backen med jämn hastighet och MY10:an slirade till synes exakt samma på alla 4 men där MY13 slirade med fram fast hackade mer med bakhjulen.
Det där har jag också märkt av, det var väl ok beteende för 10-12 år sedan på de allra första generationerna, men definitivt inte idag tycker jag, speciellt som man hade löst det på ett överlägset sätt redan från 2006, det är ju alltså inte någon rocket-sience utan bara dumsålt sparande som gör det så mycket sämre.

Och instämmer med Martin, en eloge till er som är ute och prövar.

Min grundinställning är att varken jag eller majoriteten av AWD-köparna kommer att bröta runt i leriga surhål i skogen eller avancerad bergsbestigning i branta grustag.

Men det som avslöjas här, som att systemet har en viss inkopplingstid och att man inte kan få bakhjulen att driva jämt kommer att göra utslag när man kör normal vardagskörning och kör äver en isfläck i en kurva eller passerar lite snödrev på motorvägen. Modern styrning av Antispinn/Antisladd/AWD osv korrigerar ju systemen flera hundra ggr per sekund, en AWD som tar 0.5 sek då tar ju udden av alltihop.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 130

Slipade med 80 papper sedan 240 och 400 samt v&ari[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]