Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Går dessa bilar ens att jämföras?
av kamilenski
Om man tar typ 2010? I ca samma prisklass? Om det finns några.
Vilken är bekvämare att köra?
Exempel
http://www.blocket.se/malmo/Volvo_S80_D ... =23_11&w=0
mot
http://www.blocket.se/stockholm/Mercede ... =23_11&w=3

Samma pris. Bry dig inte om att den ena är kombi.
av llesrof
En Mercedes skulle jag inte ta i med en fjärrstyrd tång ens om jag skulle betala den själv. Har de några modeller som inte rostar värre än en gammal Honda från 70-talet?
av osla
merca har väl fått till rostproblemen ganska bra på dom nyare bilarna. var ju w202 och w210 som rostade duktigt, alltså nästan hela 90 talet och en bit in på 2000, men rostar dom nya? har då inte hört något sånt
av llesrof
osla skrev:merca har väl fått till rostproblemen ganska bra på dom nyare bilarna. var ju w202 och w210 som rostade duktigt, alltså nästan hela 90 talet och en bit in på 2000, men rostar dom nya? har då inte hört något sånt
Enda anledningen till att de inte rostar i så fall är ju att stora delar av karossen är tillverkad av aluminium :mrgreen:
Nu måste det väl vara löst?

Känner dock en som var MB-freak innan. Bytte minst en gång per år. En E350CDI med AMG-paket, totalt fullsmetad. Kostade precis under miljonen. Bagageluckan fick bytas efter 3 månader pga av rost :shock: :???: En W211 dock....
av llesrof
Ford har ju gång på gång hävdat att de fått ordning på sina rostproblem men verkligheten visar något annat. Vi kan ju hoppas för Mercedes skull att de har lyckats bättre än Ford.

Ja ja, nu var det inte Mecas rostproblem det handlade om, men Volvo brukar jubstå emot rost rätt bra. Jag har inte åkt nya S80 men en del Mercedes. Det som alltid slår mig i Mercedes är den där tunga känslan på vägen. Det är svårt att beskriva den, men den ligger liksom tungt på vägen och små ojämnheter kan förnimmas men försvinner på vägen upp.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är bilar som fyller ungefär samma funktion. Åka långt bekvämt. Stora, tunga. En e-klass för samma pris och samma årsmod kommer ofrånkomligen ha sämre utrustning eller motor, för den var mycket dyrare ny.

Jag är faktiskt lite oimponerad av e-klass 2010+. Trodde de skulle vara bra mycket mer komfortabla än de var :( Men materialvalen ger väl ett lite roligare intryck än s80 och den är ju väldigt fin att se på.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
llesrof skrev:Ford har ju gång på gång hävdat att de fått ordning på sina rostproblem men verkligheten visar något annat. Vi kan ju hoppas för Mercedes skull att de har lyckats bättre än Ford.

Ja ja, nu var det inte Mecas rostproblem det handlade om, men Volvo brukar jubstå emot rost rätt bra. Jag har inte åkt nya S80 men en del Mercedes. Det som alltid slår mig i Mercedes är den där tunga känslan på vägen. Det är svårt att beskriva den, men den ligger liksom tungt på vägen och små ojämnheter kan förnimmas men försvinner på vägen upp.
Jag brukar beskriva E55 kombin som en pansarvagn/strykjärn. Sidvind existerar inte i bilen :P Fast jag tyckte den kändes klumpig samtidigt med. O diesel tycker jag är seg på att reagera på gasen? :S
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]