Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
Eriks skrev:
hollan skrev:om du kollar på s80 så har du lite mer och välja mellan
http://www.bildelsbasen.se/index.php?ex ... er=Fritext
Jo men då var det ju det att ingen utav dom passar i min bil..

klart där är din motor heter D5244t4 och även D5244t5 passar
Användarvisningsbild
av hollan
då tackar jag för mej inte lönt och försöka hjälpa dej
av Eriks
hollan skrev:då tackar jag för mej inte lönt och försöka hjälpa dej
Tack för din hjälp.. jag trodde samma sak som dig innan jag började spåra mer i detta med motorbyte.. det roliga var att Volvo verkstaden här hade samma teori som oss.. men dom fick backa dom med.. :-)
Men det måste ju fungera med annat artikel nr. på en annan motor sort, för hur många kabelmattor kan man kosta på sig att ha i lager, jag tänker det att liknande förändringar bör ju gälla alla motorer, fast att dessa får ju sina egna art. nr. Jobbade tidigare på motorfabriken i Skövde och byggde lastvagns motorer, blev det en ändring så brukade det bli på samtliga för eller senare, problemet är ju att hitta dessa andra sorterna med samma ändringar. Finns det ingen här på forumet som jobbar eller känner någon som jobbar på fabriken i bulycke som vet mängden olika kabelmattor.
av Eriks
Bilnörden skrev:Men det måste ju fungera med annat artikel nr. på en annan motor sort, för hur många kabelmattor kan man kosta på sig att ha i lager, jag tänker det att liknande förändringar bör ju gälla alla motorer, fast att dessa får ju sina egna art. nr. Jobbade tidigare på motorfabriken i Skövde och byggde lastvagns motorer, blev det en ändring så brukade det bli på samtliga för eller senare, problemet är ju att hitta dessa andra sorterna med samma ändringar. Finns det ingen här på forumet som jobbar eller känner någon som jobbar på fabriken i bulycke som vet mängden olika kabelmattor.
Ja frågan är ju som sagt vad som är skillnaden på alla dessa motorer som ingår i artikelnummer 36050451. ?:-/
För när dom tog fram det på Volvo så visade han mig på data skärmen att det fanns kring 12 st olika motorer med samma motor beteckning D5244T4 samma artikelnummer 36050451 MEN då med olika original nummer. Och vad då skillnaden är mellan alla dessa motorer vet nog inte ens Volvo själva utan att börja gå igenom alla motorns delar del efter del för att kolla.

Det jag fick veta av Volvo var att för att den skulle passa i min bil med elektronik och motorfästen m.m så var den som sagt tvungen att heta
D5244t4 med artikelnr 36050451 och originalnr 6906105 och det var väl där som man lätt kan strula till det. Min motor heter 105 i slutet och sedan fanns det 115 och så vidare. :|

Suck. Vilken djungel.
Nu står då pärlan/liket bort ställd i garaget i väntan på att få byta hjärta. Man kanske ska passa på att polera lite extra och lacka om sidokjolarna :mrgreen: Någon som har nå andra bra roliga tips man kan göra i väntans tider. :D
Användarvisningsbild
av Camel
Eriks skrev:Om jag har förstått det rätt så är det samma block MEN med olik komponenter elkontakter skillnader på motorfästen m. M
Dvs att om jag får tag i en motor med fel originalkod så kanske jag måste byta säg ac pump elstyrningar kontakter. Jag kanske måste modifiera motorfästen m.m och sen kommer bilprovningen och drömmer ut det då bilen är helhets godkänd ä. :-/ så det är nog lättast att få tag i rätt motor från början så man slipper massa extra kostnader.
Om du ska ha en komplett motor med alla hjälpaggregat och fästen i exakt rätt utförande så blir ju utbudet av tillgängliga motorer begränsat. Jag säger samma sak som Cox: lyssna på hollan. Det borde vara bättre att du räknar med en strippad motor (dvs. utan hjälpaggregat, fästen, kablar, etc.) om detta nu skulle skilja kan du ju byta/flytta över detta från din gamla motor som jag skrivit innan. Det är mer eller mindre normalt att en utbytesmotor inte är komplett med alla hjälpaggregat.
av Eriks
Camel skrev:
Eriks skrev:Om jag har förstått det rätt så är det samma block MEN med olik komponenter elkontakter skillnader på motorfästen m. M
Dvs att om jag får tag i en motor med fel originalkod så kanske jag måste byta säg ac pump elstyrningar kontakter. Jag kanske måste modifiera motorfästen m.m och sen kommer bilprovningen och drömmer ut det då bilen är helhets godkänd ä. :-/ så det är nog lättast att få tag i rätt motor från början så man slipper massa extra kostnader.
Om du ska ha en komplett motor med alla hjälpaggregat och fästen i exakt rätt utförande så blir ju utbudet av tillgängliga motorer begränsat. Jag säger samma sak som Cox: lyssna på hollan. Det borde vara bättre att du räknar med en strippad motor (dvs. utan hjälpaggregat, fästen, kablar, etc.) om detta nu skulle skilja kan du ju byta/flytta över detta från din gamla motor som jag skrivit innan. Det är mer eller mindre normalt att en utbytesmotor inte är komplett med alla hjälpaggregat.
Det stämmer som du säger. En motor som man köper via bilskrotarna är ju oftast ner strippade så det bara är egentligen blocket med topp kvar. Nu kan det ju vara skillnad mellan fall och fall men av dom jag har hittat hittils så var dom i stort sett helt rena vilket gör att jag måste använda min gamla ac pump, turbo servo m.m

Jag säger inte att jag misstror hollan eller någon annan. Var bara det att mailet jag fick från Volvo i Göteborg sa följande:
Hej Erik!

Tack för ditt mail.

Nej den motorn passar inte i din bil - det du behöver är en motor D5244T4 och har numret 6906105 (specifik för att kunna passa i just din modell).

Med vänliga hälsningar/Best Regards
Christoffer Moen

Och då var det nummret 6906105 original nummret på motorn som passade. Volvo Verkstaden här hemma sa att inget annat nummer förutom det skulle passa.

Så jag vet inte. Jag måste ju tro Volvo. Då jag inte vet själv exakt vilka skillnader det är mellan de olika motorerna så vet jag ju inte vilka delar som ska måste bytas heller så jag är som ganska nollad just nu då det inte finns någon motor med det nummret heller. :cry:
av perhall
En 2,4D-motor 163 hk tillverkad under exakt samma period som numret du nämnde producerades borde passa - förmodligen exakt samma grejer men annat nummer för att inte "avslöja"/erkänna att 2,4D/D5 är exakt samma förutom trimgrad...?/PH
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]