Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marja
Har också ABS problem, Visar på givare bak ( styrbox är omlödd av proffs där man fann fel) skulle släcka felkoden men den kom tillbaka lika snabbt :cry: och visar återigen på givare bak. Allt är bytt och kollat utan kransar bak, ( nu kanske jag trådkapade lite..) men tror ni att det är ide att prova med den intressanta plastbitslösningen. Eller är det ett "mekaniskt" fel för bilen hackar hemskt bakifrån när man bromsar.
av *pettson*
Som jag ser det så är inte plastbitar ett alternativ. Man har ett av två andra problem som man istället kan göra iordning istället för att fuska med en tillfällig lösning.

1/ Man orkar inte ta en radiomejsel och peta till kontakhonorna med så att det blir mera spänst i dom.

Gör man det bör dom gå tajt runt kontaktstiften och lösa problemet. OM problemet nu var att det var för glappt. Alltså ingen plastbit .

2/ Trots omlött kort av proffs, så har man missat dom väsentliga lödningarna som är just anslutningen till kontakterna. Det är just dom som brukar spricka och ge dålig kontakt. Man ser till att löda om dom och då finns inget behov av en plastbit.

Plastbiten kan inte lösa andra problem om än tillfälligt än dessa två ovanstående.
Användarvisningsbild
av Erico
Så där ja. Åkte på Biltema och köpte en sats sensorer för ynka 399:-. Bytte vänster som felkoden visade och vips: lampan slocknade och ABS:en fungerar igen :D . Tack för alla tips :-)-)
av Aurvangir
Hej alla ABS kämpar!

Det var ett tag sen ja la upp detta i forumet, med plastbiten mellan kontakt donet och modulen.
Nu är det så att lösningen fungerar fortfarande, det har inte tänt sig nån enda gång, och vintern rasar ut i detta långa land, men den gamle volvon tracsar sig fram o abs stoppar i tid, precis som det ska va.
När man nu som jag gjorde (typ tvärtom först), bytte alla givarna, (fick t.o.m ta loss tanken) ren gjorde o mätte kransar, allt var ju ok, tog loss abs modulen och lödde om alla tänkbara ställen, detta gjorde jag 3ggr, lampan tändes om igen gång efter annan hela tiden, innan denna plastbit test.
Jag kan säga att det kändes lite dumt, att nåt så svårt kunde lösas så enkelt.
Min teori är att kretskortets kvalité inte är av bästa sort, och kanske inte så lämpad för stora temp skillnader, och man kunde se att kortets form var lite böjd, inte mycket, men ändå, men med plastbiten, rätas detta upp.
Detta är ju bara min teori, eftersom så många tycks ha samma problem.
Detta är bara ett billigare test, om det skulle funka, för fler än mig. åtminstone tills man köper en ny modul.
För det blir säkert en ny nu till våren ändå, när allt annat ska fixas med bilen, just nu funkar bilen perfekt överallt. :D
Slutsats: testa plastbiten först, så vet du om det är omlödning eller nyinköp av modul som gäller. Så pettson, det är ett test alternativ som är billig, och inte så tidskrävande, och som ett test, inte nödvändigtvis en permanent lösning:wink:

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]