Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Tomas88 skrev:Är det insatsfilter på bilen måste man ha ett sånt verktyg som finns länkat till i tråden.
Första gången jag skulle byta på gummans V40 så var jag inte förberedd på att det behövdes specialverktyg så jag lyckades med en stor polygrip! Men det är inget jag rekomenderar eftersom det är lätt att man klämmer för hårt och sabbar mer än man vill. ja koppen som filtret sitter i är åtminstånde på vår V40 är av plast så det är lätt att ha sönder om man tar i lte för mycket.
Billigt och bra verktyg från biltema där faktiskt, bara att köpa om du tänker byta olja flera gånger.
av Gustav40
Hej!

Tack för tipsen, dock gick det inte att få bort skruven, den satt verkligen för hårt, så jag lämnade in den hos en polare som skruvade bort den, även han tyckte att skruven satt för hårt! Jag har köpt Oljefilterverktyget till nästa service, men vilket verktyg är bäst att köpa för att lossa skruven nästa gång?

Dessa?

Denna hylsa?

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 12-102615/

+

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... tag-71320/

eller ska man bara köpa en vanlig lednyckel 17mm?

MVH
Gustav
Användarvisningsbild
av vetten
Denzar skrev:35nm ska den dras med, som sagt, dra åt den med vanlig nyckel lite lagom hårt.
Antar att den har 35nm för att man inte ska dra sönder packningen.
Men är det någon här som använder momentnyckel för att dra en oljeplugg???
Själv har jag inte ens tänkt tanken förrens idag och tänker inte börja med det heller ?:-/
Senast redigerad av 1 vetten, redigerad totalt 0 gånger.
av Denzar
Inte vet jag, därav skrev jag "dra åt den med vanlig nyckel lite lagom hårt" - som att jag inte skulle använt det själv heller. Men är den i närheten, varför inte, bara dumt att inte använda sina grejer.

Ville ge en liten referens med så det blir lättare, 25nm ska man väll dra tändstift med tex....
Motorhaveri s60 2.4T

PXL_20250818_122030297.jpg Kugghjulet till veva[…]

Halvljus

Förmodligen dålig jord/gammal lampa. Ka[…]

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]

Felkod B5

Försökte gå in på länk[…]