Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Säkerhetsmässigt, bästa däcken bak. Vad som är bäst för viscon, spelar väl ingen roll? Om man tänker sej viscon som en koppling som slirar när fram och bakhjulen har olika hastighet (den blir då varm), så slirar det ju hela tiden isf. oavsett vilket hjulpar som snurrar snabbare. Så ett bra tips borde väl vara att skifta fram och bakhjul så de nöts lika.
viscokopplingens siliconolja värms upp när lamellerna i den slirar mot varandra och då minskar slirningen - momentöverföringen ökar tills dess att jämvikt uppnås igen, då svalnar oljan och lamellerna slirar mera.
När momentöverföring ökar blir vinkelväxelns olja för varm - tills slut blir det skärskador på kuggarna och/eller
lagerhaveri.
Om bakhjulen snurrar fortare än framhjulen (vid hastigheter över 35km/h) så tillåter frihjulet i viscokopplingen detta, ingen ökning av momentöverföringen sker.
Som jag skrev: man väljer själv om man vill ha en säkrare bil eller mindre risk för skador på vinkelväxel.
Bilen är en andra bil som används huvudsak under vinterhalvåret. Sommaren används den bara 50-100mil i nödfall så att lägga ut nya sommardäck känns onödigt om det funkar med däcken jag fick. Vinterdäcken är nästan nya så där finns inte problemet med olika slitage.
de flesta bilmärken som haft viscokoppling har haft detta problem,
en del har extra oljekyl för vinkelväxeloljan för att lösa problemet.
Det är viscokopplingens funktion då den helt utan att kunna regleras
hela tiden strävar efter att jämna ut varvtalsskillnader mellan fram och
bakhjul som är grundproblemet, inte vinkelväxeln i sig.
Funkar frihjulet bara under 35km/h ? Men om jag sätter som jag tänkte de största hjulen fram och kör i stan en tid (eller bogserar någon) under 35km/h då blir ju vinkelväxeln varm och skär eller är det något jag missat ?
Hasso skrev:Funkar frihjulet bara under 35km/h ? Men om jag sätter som jag tänkte de största hjulen fram och kör i stan en tid (eller bogserar någon) under 35km/h då blir ju vinkelväxeln varm och skär eller är det något jag missat ?
Nej, detta körfall är inget problem, det är vid högre hastighet och stora varvtalsskillnader som vinkelväxeln blir varm.
Skulle också köra dom däcken med mest mönster fram. Sliter ju alltid mer fram så snart har du nog slitit dom lika så du får bort skillnaden i mönsterdjup.

Brukar själv skifta mellan fram och bak vart annat år för att slita mina lika hela tiden. Har fungerat hittills perfekt och hållit däcken på samma djup i mönstret.

Med vänlig hälsning,
Andis
Kamremsras

Att byta några ventiler är ingen st&oum[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]

Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]