Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan jag bwehöver en del tips från folk som kan detta med volvo s70 t5 .. jag tänker köpa en bil som ägaren säger att jag bör byta topppackning på. jag är själv skeptisk till att det är den pga

Bilen går som en klocka, bilen har INGET vatten i oljan. Rycker inte ovanligt mycket eller har en konstig avgasfärg. DOCK så kommer det i lite olja i kylarvattnet när motorn pressas "accelaration". kör man lugnt så händer ingenting.

Det är inte mycket olja som kommer i utan bara en liten mängd på ytan i vattnet. läste att det kanske är kylarna ?

Kan folk veta vad detta är ?? behöver verkligen hjälp !!!

Mvh D
Senast redigerad av 3 DennisJJJJJ, redigerad totalt 0 gång.
DennisJJJJJ skrev:Hejsan jag bwehöver en del tips från folk som kan detta med volvo s70 t5 .. jag tänker köpa en bil som ägaren säger att jag bör byta topppackning på. jag är själv skeptisk till att det är den pga

Bilen går som en klocka, bilen har INGET vatten i oljan. Rycker inte ovanligt mycket eller har en konstig avgasfärg. DOCK så kommer det i lite olja i kylarvattnet när motorn pressas "accelaration". kör man lugnt så händer ingenting.

Det är inte mycket olja som kommer i utan bara en liten mängd på ytan i vattnet. läste att det kanske är kylarna ?

Kan folk veta vad detta är ?? behöver verkligen hjälp !!!

Mvh D

Ps kommer jag att kunna köra med bilen hem ??
Ja, ett vanligt fel är just läckage i oljekylaren som är integrerad i huvudkylaren, följden blir att olja tränger ut i kylarvattnet. Men detta är lite lömskt då det inte alltid visar sig vid en provtryckning utan bara under körning när drifttemp är uppnådd.
kebabpizza skrev:Ja, ett vanligt fel är just läckage i oljekylaren som är integrerad i huvudkylaren, följden blir att olja tränger ut i kylarvattnet. Men detta är lite lömskt då det inte alltid visar sig vid en provtryckning utan bara under körning när drifttemp är uppnådd.

Okej men med andra ord är det inte toppen då ?? vad kan göras åt det ? är det farligt att köra med den så ?
Man kan aldrig veta säkert, men "liten mängd på ytan i vattnet" kan vara början till något fel. Har man kört omkring med läckande oljekylare blir det väldigt sörjigt i exp.kärlet.
Taskig toppackning kan upptäckas med ett instrument som mäter förekomsten av avgaser i kylarvattnet.
Men jag är ingen expert på felsökning på distans så du kanske måste ta hjälp på plats eller vänta på fler svar här på forumet.
kebabpizza skrev:Man kan aldrig veta säkert, men "liten mängd på ytan i vattnet" kan vara början till något fel. Har man kört omkring med läckande oljekylare blir det väldigt sörjigt i exp.kärlet.
Taskig toppackning kan upptäckas med ett instrument som mäter förekomsten av avgaser i kylarvattnet.
Men jag är ingen expert på felsökning på distans så du kanske måste ta hjälp på plats eller vänta på fler svar här på forumet.

Om toppen gått borde det väl varit vatten i oljan ? jag är inte så haj på detta..
av *pettson*
Först..
Det bör vara oljekylaren som börjar ge upp.
Men.... Det finns alltid ett men.
Det kan vara en annan skada. Man vet inte säkert innan man felsökt.
Du frågar om man kan köra den hem. Svaret är att den gick ju att köra lugnt. Frågan är ju då: kan du köra den lugnt?
Innan du köper så får du också ställa dej frågan om du är kunnig nog och äger dom verktyg som krävs för att fixa ett packningsbyte OM det ändå krävs efter felsökning. Eller om du har finanserna att låta det ske någon annanstans ifall du inte har kapaciteten av någon anledning.
Dom flesta fixar det i slutändan med en bra handbok. Men det kostar tid och pengar, kräver verktyg och är inte *bara* att byta.
Tid att rannsaka sej själv alltså.
Det finns många felfria bilar att köpa istället om man kommer fram till att man kanske inte klarar att reparera ett svårare fel än man trodde.
Jag säger det inte för att skrämmas eller för att påstå nåt. Utan för att informera om hur verkligheten brukar se ut.
*pettson* skrev:Först..
Det bör vara oljekylaren som börjar ge upp.
Men.... Det finns alltid ett men.
Det kan vara en annan skada. Man vet inte säkert innan man felsökt.
Du frågar om man kan köra den hem. Svaret är att den gick ju att köra lugnt. Frågan är ju då: kan du köra den lugnt?
Innan du köper så får du också ställa dej frågan om du är kunnig nog och äger dom verktyg som krävs för att fixa ett packningsbyte OM det ändå krävs efter felsökning. Eller om du har finanserna att låta det ske någon annanstans ifall du inte har kapaciteten av någon anledning.
Dom flesta fixar det i slutändan med en bra handbok. Men det kostar tid och pengar, kräver verktyg och är inte *bara* att byta.
Tid att rannsaka sej själv alltså.
Det finns många felfria bilar att köpa istället om man kommer fram till att man kanske inte klarar att reparera ett svårare fel än man trodde.
Jag säger det inte för att skrämmas eller för att påstå nåt. Utan för att informera om hur verkligheten brukar se ut.

Tack för ditt inlägg.. jodå jag har platsen och verktygen samt budget om detta skulle hända det ända jag är rädd för det är att jag blir stående på vägen de 15 milen jag har hem...

att Byta oljekylare är det något för hjärnkirurger eller inte lika komplicerat som toppackningen ??

Dock är jag inte den bästa på att felsöka så har du lite tips hur jag kan konstatera oljekylaren ? eller toppen ?`

Finns mer att läsa i Teknikens värld, V[…]

Kamremsras

Skuren AC-kompressor varvid AC-remmen trasslade in[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hej! Min Volvo 744 -88 med B230FK motor i väg[…]