Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thella
Ringde min bilia (Uppsala). Hon trodde att det var Ac-pumpen som slOg in vid just de varvtalen, 1600-1700. Nästa gång det rycker skulle jag stänga av ACn och kolla om det var det som orsakar problemen. AC-pumpen tar tydligen 7 hästkrafter när den börjar gå.
av gsson
Fundering!

Ni som har dessa problem, såsom mig. Började de efter första servicen? För så var det för mig. Då är det garanterat programvaran som spökar. Det påpekade jag, men det är tydligen inget som kan backas enligt dem. Hmrpf. Skitsystem? Värre än windows?

Jag kan även inflika att problemet även finns på 2:ans växel. Upptäckte det i ett par skarpa backar. Så min gissning är att problemet finns på alla varvtal oavsett växel.
av mati
gsson skrev:Ni som har dessa problem, såsom mig. Började de efter första servicen?
Jag har aldrig funderat på det, men det kan nog stämma, när jag tänker efter.

Det är klart att mjukvaran är skräp, varför skulle den vara bättre än resten av bilen? Jag har sysslat som mjukvaruingenjör hos Volvo, inte för motorstyrningar iofs, men jag kan inte tänka mig att arbetssättet, testprocedurer osv skiljer sig så mycket från det jag har sett. Det var det värsta jag någonsin har varit med om, och det var faktiskt huvudanledningen varför jag slutade där.
av dst02
Jag minns inte helt 100 när mina problem började men de kan varit i samband med servicen som Jag gjorde när bilen hade gått 1900 mil. Jag har också märkt de sista att motorn ibland dör under någon sekund på 3an runt 13-1400 varv som Jag aldrig upplevt förut. "darret" på 4an runt 16-1700 varv känns inte alltid utan kommer ungefär var 3e gång på min bil uppför en speciell backe på vägen hem.
av mati
jonasuppling skrev:Har nu fått tid på Bilia 1/8 onsdag för att kolla upp "ryckningarna" Återkommer med rapport.
Bilia i Skara? De borde känna till problemet. Min bil har stått där många dagar och de provkörde flera mil med den. De brände nästan 20 liter diesel (!!!) och märkte ändå ingenting förrän jag var med en dag när de provkörde. Då ryckte den efter 5 minuter. Hör gärna av av dig och berätta hur det gick för dig.
av gsson
mati skrev: Jag har aldrig funderat på det, men det kan nog stämma, när jag tänker efter.

Det är klart att mjukvaran är skräp, varför skulle den vara bättre än resten av bilen? Jag har sysslat som mjukvaruingenjör hos Volvo, inte för motorstyrningar iofs, men jag kan inte tänka mig att arbetssättet, testprocedurer osv skiljer sig så mycket från det jag har sett. Det var det värsta jag någonsin har varit med om, och det var faktiskt huvudanledningen varför jag slutade där.
Dåså. Då har vi varifrån felet kommer ifrån, således felkällan.

Såg ju att det stod i tråden att det var nån som fått uppgradering av mjukvaran och helt plötsligt funkade la bilen som den skulle.

Man ska faan lite på sin första instinkt, det var det jag sade till dem på första gången bilen var inne för detta. Jaja, blir la att kontakta bilia igen då.
av gsson
macx79 skrev:Hej!

Tänkte bara dela med mig lite av mina erfarenheter. :)
Har en V70 1,6D Drive (MY-11, c:a 5000 mil) sedan ett par månader, efter ett par veckor så märkte jag dessa ryckningar vid lätt gaspådrag, precis som många beskriver. Var inne på verkstad för ett annat fel och då läste man felkoder, men där hittade man inga fel. Vi kom överens om att jag skulle köra lite till och se hur detta utvecklade sig, vilket jag även gjorde, utan förbättring. För en vecka sedan byttes EGR-ventilen, trots att inga felkoder fanns, samt att det även hade kommit en ny(!) programvara som laddades in. Provkörde bilen tillsammans med bilmekanikern efter bytet, och kände direkt att bilen var som en helt annan bil! :D Går mycket bättre på "låga" varvtal, jämnare på något sätt och ryckningarna är helt borta. Nu är det bara att hålla tummarna att detta inte kommer tillbaka...
Vet inte om det var EGR-ventilen eller den nya programvaran som fixade det, eller en kombination... :-)-)
Vars lämnade du in din bil?
av Raymond
Det finns en fix nu på bilar som har blitt ryckiga EFTER att ha varit på 2.0 Service. Osäker på precis vilka symptom som fixen gäller, men värdt att nämna.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 30
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.