Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vedbod
Oj oj oj ! Vilket arbete ni har gjort ! Man tackar !
Då finns det fortfarande en möjlighet att det är solenoidventilen som det är fel på.
Ska undersöka detta. Hoppas verkligen att det är så.

Tack ! Tack ! :D
av vedbod
Det var solenoidventilen det var fel på. Det gick ström fram i kabeln till ventilen som det ska göra när 4:an är aktiverad.
Lossade ventilen och konstaterade att den var stängd, resistans 0 ohm. Borrade upp mitthålet i ventilen så det blev fri passage. Så nu fungerar det som det ska igen. Kabeln är kapad, behöver inte spärra 4:an. Kommer nog att ta bort reläet också eftersom det inte behövs.

Tack så väldigt mycket för er hjälp !
Lite synd att det står BW 55 i trådrubriken om någon med liknande problem söker. :D
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du som är trådskapare kan ändra rubriken om du går till ditt första inlägg och gör det.

Mvh GK
av Krill0
vedbod skrev:Det var solenoidventilen det var fel på. Det gick ström fram i kabeln till ventilen som det ska göra när 4:an är aktiverad.
Lossade ventilen och konstaterade att den var stängd, resistans 0 ohm. Borrade upp mitthålet i ventilen så det blev fri passage. Så nu fungerar det som det ska igen. Kabeln är kapad, behöver inte spärra 4:an. Kommer nog att ta bort reläet också eftersom det inte behövs.

Tack så väldigt mycket för er hjälp !
Lite synd att det står BW 55 i trådrubriken om någon med liknande problem söker. :D
Hej allihop

Har just införskaffat en 245 -88 automat. Det verkar vara samma problem, 4an går aldrig i. Var sitter solenoidventilen?
av Krill0
gnestakalle skrev:Sitter på Overdrivelådan.

Mvh GK
Så här ser den ut, väl? Bild Sladden hängde löst, kontakten var skitig så den har nog varit ur ett tag. Ska man ohm-mäta den eller ska man hitta var sladden ska sitta? Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Problemet för mig är nu följande, jag vet inte exakt var den skall sitta då jag aldrig skruvat den och jag har just nu inget referensmaterial och mina egna bilar jag skulle ha kunnat titta på är över 800 mil bort. Du menar att den var bortskruvad redan, det tyder ju på att förra ägaren har haft detta problem före dig. Har du själv hittat var den skall sitta? Gör rent och montera igen. Det vanligaste felet är ju OD-reläet och det sitter lätt åtkomligt snett ner till vänster när du tagit ur handskfacket.

Mvh GK
av Krill0
gnestakalle skrev:Du menar att den var bortskruvad redan, det tyder ju på att förra ägaren har haft detta problem före dig. Har du själv hittat var den skall sitta? Gör rent och montera igen. Det vanligaste felet är ju OD-reläet och det sitter lätt åtkomligt snett ner till vänster när du tagit ur handskfacket.

Mvh GK
Den var inte bortskruvad (bilden googlade jag fram) men sladden slutade i "tomma luften", den var alltså inte inkopplad, den har kanske hoppat ur nån gång. Nu har jag ohm-mätt den, och provade även att koppla den till batteriet, och den klickar fint.
Reläet började jag med. Det verkar inte ha varit helt friskt heller. Jag lödde om alla komponenter och det verkar också funka fint nu, indikatorn på instrumentpanelen följer knappen på växelspaken.

Det som kvarstår nu är att hitta var sladden ska sitta.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]